MediaWatch

Styrelsen udbyder DAB-kampagne til 11 mio.

Kulturstyrelsen udbyder informationskampagne, der over tre år skal sikre at befolkningen tager imod et øget udbud på DAB-radio og en mulig overgang til ren digital radio.

Kulturstyrelsen udbyder nu den planlagte informationskampagne om overgangen til digital radio.

Ifølge medieaftalerne for 2012-2014 og 2015-2018 skal FM-båndet lukkes ved udgangen af 2019, hvis minimum 50 pct. af radiolytningen, herunder radiolytningen i biler, medio 2018 sker på digitale platforme.

Derfor skal der gennemføres en omfattende informationskampagne til hele befolkningen, som skal iværksættes i første halvdel af 2015 og løbe indtil ultimo 2019.

Kampagnen har desuden til opgave at give generel information til befolkningen om den digitale overgang, baseret på den fastlagte køreplan for udbygning af digital radio i Danmark.

Primo 2018 er afgørende

DAB-køreplanen er i to trin.  I begyndelsen af 2015 indsættes P4 i DAB blok2, og udsendes i DAB+.  DAB blok3 til regionale radioer udbydes i marts 2015 og skal sende i DAB+.

Den store ændring - det planlagte blokbytte - skulle være sket 1. december 2014, men er udskudt til begyndelsen af 2018.  Den fulde lancering af DAB+, der fordobler kanalantallet, er også udskudt til primo 2018.

Der er afsat 10,7 mio. kr. til den samlede informationskampagne.

Der er deadline for ansøgning den 7. januar.

DR: Giro 413-flytning forbereder FM-sluk

Branche tilfreds med lavere DAB-tempo

Hurtig DAB-udrulning udskudt til 2018 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs