MediaWatch

Newpaqs nyhedsfeed når ud til flere lyttere

De 23 radiostationer, der abonnerer på et lyd-nyhedsfeed fra Newspaq, kan i år mobilisere én mio lyttere om ugen, viser en beregning baseret på Gallups Lokalradio Index.

Det er radioer som Radio Skala, Radio ABC, Radio Sydhavsøerne og andre regionale og lokale kommercielle radiostationer, der i dagtimerne sender regelmæssige nyheder, specielt formidlet til de 12-30-årige.

De 23 radiostationer, der abonnerer på et lyd-nyhedsfeed fra Newspaq, kan i år mobilisere én mio lyttere om ugen, viser en beregning baseret på Gallups Lokalradio Index.

Det er radioer som Radio Skala, Radio ABC, Radio Sydhavsøerne og andre regionale og lokale kommercielle radiostationer, der i dagtimerne sender regelmæssige nyheder, specielt formidlet til de 12-30-årige.

“Vi er ovenud stolte over, at så mange lyttere vælger at lytte til vores nyhedsudsendelser. Det er glædeligt, at vi klart kan måle, at støtten fra Public Service Puljen har givet sig udslag i lyttertallet," siger Ole Søndergaard Radio ABC i en pressemeddelelse. Han er formand for indkøbsforeningen, som køber nyhederne fra Nyhedsbureauet Newspaq.

Støtte fra PS-puljen
Nyhederne betales primært af de kommercielle radiostationer.
I 2012 har Public Service-puljen støttet projektet med én million kr., der bruges til at udbygge samarbejdet og udvikle nyhederne til den unge målgruppe. Projektet gik i luften 1. januar 2012.

I løbet af én uge kommer radiostationerne, hvor nyhederne udsendes, i kontakt med 1.018.000 forskellige personer. Til sammenligning vipper Radio 24syv på 300.000 ugentlige lyttere og NovaFM, med nyheder fra TV2 News, tiltrækker ca. 1,3 mio. lyttere pr uge.

Stadig flere radioer abonnerer på nyhederne, og de deltagende radioers samlede dækning er derfor vokset fra 840.000 lyttere i 2011 til 1.018.000 lyttere i 2012.

Oven i den ene million er det også lyttere på Radio Skaga, Radio Limfjord, Radio Charlie og Radio Diablo og Radio go!FM. Det er radioer, der måles via Gallups Lokalradio Index, men af Gallups elektroniske radiometer. (PPM)

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs