MediaWatch

Mediebrugere vil have positive nyheder

De fleste medier vinkler deres historier negativt, siger Cathrine Gyldensted og påpeger, at der er stor efterspørgsel på nyheder der udtrykker håb.

 Når der på nyhedsredaktionerne rundt omkring i landet bliver produceret nyheder, bliver de fleste det med en negativ vinkel. Men det er slet ikke det, som medieforbrugerne vil have, siger Cathrine Gyldensted, der har været nyhedsjournalist i både Danmark og USA.

”Vi har alle en frygt for at fremstå tandløse. Derfor betoner vi alvor og anvender negative udtryk. Men problemet er, at det faktisk ikke skaber en forandring hos læserne og seerne, som journalisterne håber på,” siger hun til Sproglaboratoriet på P1.

Hun har skrevet en masterafhandling med titlen: ’Innovating News Journalism Through Positive Psychology” ved University of Pennsylvania, USA. I afhandlingen afprøver hun, hvordan nyheder med et mere neutralt sprogbrug virker på modtagerne.

”Det viser sig, at der er en stor efterspørgsel efter den type nyheder, som er neutrale og udtrykker håb og vækker inspiration og handling. Negativ tone gør os alle sammen passive. Jeg synes medierne skal vågne op og se på det her,” siger Cathrine Gyldensted.

- CT

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs