MediaWatch

Nævn: DR gjorde det godt nok i 2010

DR opfyldte sin public service-kontrakt i 2010, konkluderer Radio- og tv-nævnet, der har gennemført sin årlige gennemgang af DR's forpligtelser. Radio- og tv-nævnet har vurderet DR og fundet, at kravene blev opfyldt. I en pressemeddelelse tirsdag skriver nævnet:

DR opfyldte sin public service-kontrakt i 2010, konkluderer Radio- og tv-nævnet, der har gennemført sin årlige gennemgang af DR's forpligtelser.

Radio- og tv-nævnet har vurderet DR og fundet, at kravene blev opfyldt. I en pressemeddelelse tirsdag skriver nævnet:

"Radio- og tv-nævnet finder samlet set på baggrund af sin gennemgang af DRs public service-redegørelse for 2010, at DR i 2010 opfylder public service kontraktens krav, og at redegørelsen på langt de fleste punkter giver et fyldestgørende og retvisende billede af DRs programudbud og danskernes brug heraf i 2010."

Første år med nye kanaler
Public service-kontrakten for forligsperioden 2007-2010 er skrevet i 2006-2007 og derfor kun baseret på DR1 og DR2.

Men i hele 2010 havde DR for første gang sine tre nye supplerende tv-kanaler til rådighed. DR må dog ikke tælle sine tre nichekanaler - DR K, Ramasjang og DR HD - med i opgørelsen for 2010.

Det giver et ufuldstændigt billede af DR’s output 2010. Nævnet hæfter sig ved, at der er sket et fald i antallet af førstegangstimer til børn i 2010 på DRs hovedkanaler.

Hvorfor hører Ramasjang ikke med i DR's public service produktion i 2010?

"Teknisk set kan kun DR1 og DR tælles med, men nogle gange overhaler virkeligheden jo kontrakter. Derfor anlægger nævnet også en politisk helhedsbetragtning, og så tæller Ramasjang med i DR's virke i 2010," siger nævnsformand Christian Scherfig til Mediawatch, og minder om at alle DR-kanaler tæller med i den nye public service-kontrakt, der trådte i kraft i år. 

Nævnet godtager således, at DR på tværs af sine kanaler sendte 742 førstegangstimer for de yngste i 2010 - mod et gennemsnit på 338 timer årligt i den forrige kontraktperiode (2003-2006).

Med Ramasjangs tilkomst skete der mere end en fordobling i antallet af DRs førstegangstimer for børn, forklarer DR i en pressemeddelelse.

Nævnet bemærker også, at der er sendt mindre dansk dramatik i 2010 end i de foregående år. Men det fremgår også, at DR over hele kontraktperioden fra 2007-2010 mere end opfylder sine forpligtelser på området.

"På nogle punkter har nævnet bedømt DR i 2010, men på andre punkter - f.eks støtte til film - gælder det hele perioden 2007-2010, der jo sluttede ved nytår," siger Scherfig.

Nævnets samlede udtalelse skal nu forelægges DRs bestyrelse til kommentering, og i henhold til public service-kontrakten fremsendes DRs kommentarer herefter til Radio- og tv-nævnet.
 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs