MediaWatch

DR forbereder sig på tusindvis af hjemløse P2-lyttere

DR har givet sig selv to år til at hjælpe de P2-lyttere, der om seks måneder kan føle sig hjemløse, når DR den 1. november lancerer en ny radiostruktur.

Den nye struktur sker i forlængelse af, at P2 på FM forsvinder og udløser både ændringer og nyskabelser.

DR har givet sig selv to år til at hjælpe de P2-lyttere, der om seks måneder kan føle sig hjemløse, når DR den 1. november lancerer en ny radiostruktur.

Den nye struktur sker i forlængelse af, at P2 på FM forsvinder og udløser både ændringer og nyskabelser.

De mest hjemløse P2-lyttere bliver nok de godt 400.000, der har lyttet til klassisk musik på FM i dagtimerne 6-18.00. De skal flyttes over på DAB, hvor P2 fortsætter, men nu som en ren klassisk kanal. En del af dem kan også gelejdes over til P1 på FM, men efter kl 18.00.

Radiomediet er FM i dagtimerne
Det er lidt af en udfordring. Realiteten er, at langt den meste radiolytning sker i dagtimerne på FM - herunder en god del, når folk kører bil. En ekstra komplikation er det faktum, at så godt som ingen biler er udstyret med en DAB-radio. En sådan kan installeres, hvis ejerne vil investere nogle penge.

Ifølge Jyllands-Postens oplysninger er der dog allerede 50.000, der finder P2 på DAB eller online.

DRs kulturdirektør Morten Hesseldahl erkendte for nylig i Kristelig Dagblad,, at der - på den korte bane - vil være færre lyttere til klassisk musik, når det klassiske P2-tilbud den 1. november forsvinder fra primetime på FM og udelukkende bliver tilgængelig på DAB og net - og på FM P1 melem 18-24 samt i wekenden.

DR klar med stor informationsindsats
Den gode nyhed er, at DR fik mange værdifulde erfaringer med store informationkampagner til borgerne under det vellykkede analoge sluk i 2009.  

P2-chef Ole Mølgaard planlægger en omfattende marketingindsats på tv, radio og web for informere lytterne, hvoraf flertallet er over 60 år. Men inspireret af det analoge sluk er også andre kommunikationskanaler i spil:

“Derudover er vi i dialog med forskellige slags interesseorganisationer, der kan hjælpe os med at få budskabet igennem til lytterne. Det bliver en kæmpe udfordring, også fordi der er en del af lytterne, der skal investere i en ny modtager (DAB-radio, red.),” siger Ole Mølgaard til Jyllands-Posten, der helst have set, at hele P2 beholdt sin nuværende plads på FM.
 

Mere fra MediaWatch

Kvinder i metoo-dokumentar kritiserer Politikens beskrivelse af Jes Dorph-sag

Politiken bragte i januar en ensidig og mangelfuld beskrivelse af de sager, Jes Dorph-Petersen blev beskyldt for i advokatundersøgelsen på TV 2, mener de kvinder, som står bag beretningerne. Kritikken "gør indtryk" på Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, som dog står ved den journalistiske behandling.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs