MediaWatch

Hvad er SBS' valgmuligheder?

Analyse: SBS Radio har erfaring, mange brands og formater at vælge imellem, og den fokus på radio, som TV 2 ledelsen forsømte.

Analyse: SBS Radio har erfaring, mange brands og formater at vælge imellem, og den fokus på radio, som TV 2 ledelsen forsømte.

SBS Radio øverste chef Eric Hansen har ikke besvaret Mediawatchs henvendelser med spørgsmål om, hvilken aftalemodel han søger for den nye landsdækkende kanal, og hvilke formater der er egnede, og om man vil vælge et eksisterende SBS brand.

MediaWatch-kilder vurderer, at Voice-formatet er for ungt og smalt til at bygge en landsdækkende radioforretning på. Man tror, at SBS overvejer koncernens 'Mix Megapol' format, der passer fint i SBS' danske palet, der udover ung pop i Voice også rummer classic rock i 'Radio City'.

Mix Megapol er imidlertid et bredt popformat med hits fra 80'erne til nu, som derfor ikke - strengt taget - er meget anderledes, end det TV 2 Radio sender. Andre kilder peger på, at der bør satses på et format, der går lige i struben på P3, og det er ikke et Voice format, der er for pop og dance præget, og uden det redaktionelle bid og tyngde, som P3 leverer.

SBS Radio har en ret omfattende portefølje. Man driver 15 radionetworks og syv enkelt radiostationer fordelt i syv lande. Fra Norden er man ekspanderet videre til Grækenland, Bulgarien og Romanien.

På nordisk plan opererer SBS generelt med mainstream radionetworks, hvor varemærkerne er Mix Megapol, Isklema og Radio 1, samt det unge pan-nordiske brand - The Voice. Strategien har været at levere lokalt/nationalt funderet radio til de 20-40 årlige, der også kan favne så bredt som de 15-55-årige.

SBS Radio ligner nu en nordisk radiogigant, skriver Kampanje.com, der vurderer at overtagelsen af TV 2 Radio ligner den måde, hvorpå SBS Radio netop har overtaget den norske radio Kanal 24, som man fik fra norske TV 2. Den nu hedder Radio Norge. Eric Hansen indrømmer, at det gode samarbejde, man har haft med TV 2 i Norge, har givet dansk inspiration.

Trading Director Claes Braagaard, OMD, er optimistisk på SBS' vegne.

Først og fremmest slipper SBS Radio for den årlige koncessionsudgift på kr. 23 mio. frem til og med 2014. En ikke ubetydelig post i driftsomkostningerne. Dernæst er radio ikke et nyt medie for SBS. Man har drevet radio i Danmark siden 1986 og har derudover et stort europæisk netværk at trække på i opbygningen af en ny kommerciel landsdækkende radiokanal, hvilket bør sikre den fokus TV 2 manglede.

To ikke uvæsentlige faktorer i driften af en kommerciel radiokanal, minder bureauet om.

Mere fra MediaWatch

Facebook lover milliardbetaling til medier

I et blogopslag forsvarer Facebook-topchef den kortvarige nyhedsblokering i Australien, og annoncerer samtidig, at techkoncernen vil investere 1 mia. dollar i aftaler om medieindhold over de næste tre år.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs