MediaWatch

Podcastforsker: Uafhængige podcasts ligner i stigende grad hinanden

Podcasts som forretning. I en higen efter at få succes som podcaster og mulighed for at finansiere sit arbejde sker der en kommercialisering og mainstreamifisering af de uafhængige podcasts. Det vurderer forsker ved Syddansk Universitet, som har optalt 552 uafhængige podcasts i Danmark. Et fåtal af producenterne tjener penge på deres arbejde, fortæller hun.

Af 552 uafhængige podcasts er der 39, som har en indkomst, viser foreløbig konklusion i Ph.d.-afhandling. | Foto: Colourbox

Podcasts er blevet mere og mere populært at lytte til på vej til arbejde eller som underholdning til opvasken, men det er ikke ensbetydende med, at uafhængige podcastere skovler penge ind på deres arbejde.

Det afspejler sig bl.a. i en undersøgelse, som Freja Sørine Adler Berg har lavet i forbindelse med sin Ph.d. ved Syddansk Universitet om uafhængige dansksprogede podcasts, og hvad der karakteriserer dem.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Nyt nordisk indhold forsvinder fra HBO Max som led i omlægning

HBO Max dropper produktion af originalt indhold i de nordiske og centraleuropæiske lande, herunder Danmark, kort efter selskabet endelig fik sat gang i produktionerne. Det er en del af en større øvelse igangsat af ejerkoncernen Warner Bros. Discovery og medfører også, at den nye danske serie Kamikaze forsvinder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs