MediaWatch

270 forskere opfordrer Spotify til at indføre politik mod misinformation

I et åbent brev efterlyser en lang række forskere, at Spotify tager større ansvar for at bekæmpe misinformation på platformen. Kritikken kommer efter en podcast, som ifølge forskerne misinformerer om vacciner og coronavirus.

Foto: Silas Stein/AP/Ritzau Scanpix

En episode af podcasten "The Joe Rogan Experience" har fået 270 forskere til at sende et åbent brev til Spotify med opfordringen om at indføre en politik for, hvordan musik- og podcastplatformen vil håndtere misinformation. Det skriver bl.a. Rolling Stone Magazine ifølge Journalisten.

Podcasten er tidligere blevet beskyldt for racisme, sexisme og transfobi, og nu mener forskerne, at podcasten har misinformeret om vacciner i en episode 31. december, hvor virologen Robert Malone kritiserer myndighedernes anbefalinger angående vaccine og coronabehandling.

Rolling Stones Magazine har ikke kunnet få en kommentar til kritikken fra Spotify, men platformen har tidligere udtalt til The Verge, at platformen ikke tolererer misinformation om covid-19, og at den slags indhold fjernes, når det identificeres.

"The Joe Rogan Experience" er en af de mest lyttede podcasts på Spotify med et estimeret lyttertal på 11 mio. per episode.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs