MediaWatch

Medie: Berlingske Media får grønt lys til navne- og ejerskifte på Loud

Radio- og tv-nævnet godkender Berlingske Medias anmodning om at blive hovedejer af Loud og ændre radioens navn til 24syv. Det erfarer Frihedsbrevet.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Radio- og tv-nævnet har valgt at nikke ja til, at Berlingske Media øger sin ejerandel på 40 pct. af Radio Loud til 91 pct. Samtidig gives der grønt lys til at ændre dab-kanalens navn til 24syv fra nytår. Det erfarer Frihedsbrevet fredag.

Ifølge Frihedsbrevets oplysninger vil kanalen stadig være underlagt kravet om at sende live-timenyheder, ligesom der ikke uden videre kan produceres podcast, der ikke sendes på dab. Nævnet fastholder også ifølge Frihedsbrevet, at radiokanalens primære målgruppe er de unge.

Afgørelsen kommer i kølvandet på, at Radio- og tv-nævnet i begyndelsen af oktober udtalte skarp kritik af flere mangler hos Radio Loud efter gennemgang af radioens public service-redegørelse. Kritikken var rettet mod "en række væsentlige mangler", herunder at kanalen ikke har leveret på kravet om antal live-udsendelser, kravet til interaktion med lytterne, og forpligtelsen til at have journalister placeret i fire byer.

I den forbindelse pålagde Nævnet Louds ledelse at komme med en plan inden 14 dage for, hvordan kanalen vil sikre, at der er rettet op på punkterne senest 4. februar 2022. Loud sendte køreplanen til Nævnet 19. oktober, hvor Loud samtidig indgav en redegørelse for sine planer om at ændre i "program, profil og organisation".

Her fremgik det, at Kulturradio Danmark, selskabet bag Radio Loud, ønsker at ændre kanalens navn til 24syv. Samtidig søgte Radio Loud om tilladelse til et ejerskifte, der gør Berlingske Media til hovedejer af Kulturradio Danmark.

Planerne har mødt voldsom kritik fra en række aktører på podcastmarkedet, der mener, at ændringerne vil forvandle kanalen til en statsfinansieret podcastfabrik for Berlingske Media.

Radio Loud gik i luften 1. april 2020 efter at have vundet udbuddet af en ny dab-kanal, som blev vedtaget af den forrige VLAK-regering. Udover Loud ansøgte også Radio24syv og Dk4 Radio om sendetilladelsen.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs