MediaWatch

Bauer Media lancerer digitalt abonnement på radiokanaler

Landets største kommercielle spiller på radiomarkedet, der bl.a. driver Nova, Radio 100 og The Voice, udvider forretningsfokus og introducerer op til julemåneden et reklamefrit digital abonnement på koncernens radiokanaler.

Foto: Screenshot

Bauer Media udvider for første gang den reklamefinansierede forretningsmodel og introducerer brugerbetaling på den digitale lytning. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Koncernen, der står bag en række af landets mest lyttede kommercielle radiostationer som Nova FM, Radio 100, Radio Soft og The Voice, søsætter et digitalt abonnement, Radioplay Premium, der giver adgang til reklamefri lytning af samtlige kanaler i Bauer Media-familen til 29 kr. om måneden. Lanceringen sker op til julemåneden, hvor Bauer Media omformer Radio Soft til ren julemusikkanal, som traditionelt trækker mange lyttere til, og som i år altså vil kunne vælge at lytte uden reklamer med et abonnement.

Abonnementet knyttes til den reklamefinansierede app og radioportal Radioplay og vil give adgang til 30 radiokanaler, hvor reklameblokkene erstattes med yderligere musik for abonnenterne, fremgår det. Lanceringen står på erfaringer fra Storbritannien, hvor premiummodellen er rullet ud på enkelte af Bauers britiske stationer.

"Radio tilbyder forsat unik live underholdning med kombinationen af musik, nyheder og autentiske underholdende værter, hvilket er centralt for mediets fortsatte succes. I foråret lancerede vi i UK en premium-udgave af nogle af vores populære radiostationer, og der har vi set tusinder af dedikerede radiolyttere tilmelde sig vores premium-produkt, og mere end 85 pct. fortsætte som betalende abonnenter efter en gratis prøveperiode," udtaler Tobias Nielsen, director of premium projects, Bauer Media Audio, i pressemeddelelsen.

"Vi forventer at størstedelen af vores lyttere fortsat vil vælge gratisudgaven af vores radioer, men baseret på den succesfulde lancering i UK tidligere på året, samt den analyse vi har lavet i Danmark, forventer vi at det nye produkt vil være attraktivt for en del af de mest passionerede radiolyttere."

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs