MediaWatch

Radio Loud har på halvandet år skiftet ledelse, ejer, målgruppe - og snart også navn

Med udmeldingen fra Berlingske Media om overtagelsen af Loud og navneskiftet til 24syv står Radio- og tv-nævnet over for en trykprøvning af elasticiteten i en sendetilladelse. Allerede nu er der sket markante skift siden lanceringen af kanalen. MediaWatch opsummerer hamskiftet.

Snart skal Loud-logoet udskiftes med et nyt. Brandet 24syv skal erstatte det slidte image, Loud på blot halvandet år har opnået ifølge ledelsen. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Radio Loud har i skrivende stund tre stillingsopslag hamret op på opslagstavlen, hvor radioen søger en ny nyhedschef, produktionschef og en række journalister og reportere. Men når underskrifterne skal sættes er det formentlig ikke kontrakter med Loud, der underskrives, men i stedet - om Radio- og tv-nævnet vil  - med kanalen 24syv.

Efter nytår vil Loud-navnet blive fortid. Kulturradio Danmark, der står bag radiokanalen, vil male over de seneste to års kritik og stormvejr, og trække dab-kanalen for unge med fokus på kultur i nye - og alligevel ikke helt - klæder. For fra 2022 skal Loud hedde 24syv. Navneskiftet har været rygtet de seneste uger, men antaget af de fleste som en spøjs joke, efter programdirektør Simon Andersen, der har en fortid som nyhedschef på Radio24syv, kom til i slutningen af september.

Men torsdag bekræftede ledelsen over for Weekendavisen, at Loud-navnet opgives, og de seneste knap to måneders omlægning af kanalen slås fast med syvtommersøm med en omdøbning, der ligger så tæt på den aflivede Radio24syvs brand, som det vel teknisk set kan lade sig gøre.

Oven i hatten vil Berlingske Media, der også var medejer af Radio24syv, opkøbe samlet 91 pct. af aktierne i Kulturradio Danmark, hvis Radio- og tv-nævnet siger ok til handlen. I dag ejer koncernen i Pilestræde 40 pct. af radiokanalen.

Kun lidt tilbage af det oprindelige projekt

Dermed har Radio Loud siden kanalen første gang gik live i maj 2020 udskiftet ledelsen, ejerkredsen, målgruppen, profil og navn. Stort set det eneste, der står tilbage, efter halvandet år i æteren, bliver de udpenslede krav i Louds sendetilladelse, der ikke kan afviges fra, såsom en partnerkreds af kulturinstitutioner.

Lad os tage ændringerne i Loud - eller 24syv, om man vil - fra en ende af. De første spæde skridt blev taget for næsten præcist et år siden, i slutningen af oktober 2020, da Berlingske Media indtrådte i ejerkredsen.

I dén anledning blev Kulturradio Danmarks oprindelige adm. direktør, Finn Høffner - der havde været ansat i en projektansættelse siden radiokanalens etablering - udskiftet med Lars Schmidt. Samtidig blev Martin Larsen udskiftet på formandsposten, hvor Berlingske Media-topchef, Anders Krab-Johansen, satte sig.

Blæsten med kritik omkring Loud og kanalens manglende lyttere tog til henover vinteren og foråret. Men det var først i sommer, efter Loud havde indsendt sin første public service-redegørelse, gennemført sin kvalitets- og lyttermåling og konstateret, at lyttertallene forblev så lave, at de ikke kunne registreres af Kantar Gallups lyttermåling, at der blev taget livtag med radioens hidtidige kurs.

Sidste dag i august meddelte Loud, at programdirektør og med-initiativtager til Loud, Ann Lykke Davidsen, blev udskiftet med Simon Andersen. Og det indvarslede de seneste to måneders omvæltning af radiokanalens linje.

"Vi har et ansvar for bevise, at et privat medieselskab kan administrere en sendetilladelse og et generøst bidrag fra skatteyderne til at skabe originale programmer. Den nye ledelse skal sikre, at lytterne får valuta for pengene,"  fortalte Anders Krab-Johansen i den forbindelse.

Ny kurs

Allerede i sine interviews de efterfølgende dage, blev der lagt an til en ny linje for dab-kanalen.

Simon Andersen meddelte, at Loud nu skulle til at lave "magtkritisk kulturjournalistik", og målgruppen, som hidtil havde været defineret som de 15-32-årige i både udtalelser fra ledelsen og kanalens public service-redegørelse, blev nu defineret som de 15-44-årige.

Flere profiler fra det aflivede Radio24syv blev efterfølgende hevet med om bord, bl.a. en ny chef for programudvikling og nye værter. Varsling af en revision af kulturkanalens samlede programflade og organisering, talte sit eget tydelige sprog om, at bestyrelsen bag Kulturradio Danmark er løbet tør for tålmodighed med projektet podcastradio for unge.

Siden er organisationen også ændret, bl.a. med sammensmeltning af afdelinger for marketing og sociale medier, ligesom produktionen af timenyheder er nedprioriteret og redaktionen med ni mennesker i Svendborg blev nedlagt i forrige uge, fordi medarbejderne skal fordeles omkring i landet. Det knytter sig til de tidligere omtalte stillingopslag Loud - snart 24syv - har slået op.

Med til historien, om at redaktionen i Svendborg blev nedlagt, hører, at det egentlig ikke var den nye Loud-ledelses plan. Dét træk blev udløst af, at Loud i begyndelsen af oktober fik "usædvanligt skarp kritik" af Radio- og tv-nævnet i nævnets vurdering af dab-kanalens public service-redegørelse. Og blandt kritikpunkterne var, at Loud ikke levede op til sit løfte om at ville have medarbejdere fem forskellige steder i landet.

Nyt år, ny plan

Louds ledelse fik indtil tirsdag i denne uge til at komme med en plan for at rette op på de markante mangler, som Radio- og tv-nævnet havde fundet. Dén plan sidder Radio- og tv-nævnet nu med. Og ændringerne skal senest være implementeret til februar.

Men ændringerne i Louds organisation og virke er altså ikke nok i ledelsens optik til at sikre et klokkeklart signal om, at det er et nyt Loud, der kan tunes ind på fra årsskiftet. I realiteten bliver det et 24syv, der er så tæt på det gamle FM-brand, som sendetilladelsen tillader, var signalet fra Anders Krab-Johansen torsdag aften.

"Radio24syv var den eneste gang i nyere historie, hvor nogen med succes skabte en anden virkelighed på lyd end DR's, og jeg begræder virkelig, at det blev henrettet af politikerne ved højlys dag," fortalte han til Weekendavisen, som Ritzau har videreformidlet.

"Nu sætter vi alt ind på at finde ud af, om vi med afsæt i et nyt 24syv kan fastholde det alternativ."

Radio- og tv-nævnets formand, Søren Sandfeld Jakobsen, afviste torsdag over for MediaWatch at forholde sig til opkøbsplanerne og navneskiftet, før Nævnet har haft mulighed for at drøfte sagen på et møde i november.

Her må elasticiteten i kulturkanalen for unges sendetilladelse forventes for alvor at blive sat på prøve, efter Louds ledelse ikke lægger skjul på, at det er med Radio24syv - der som bekendt tabte udbuddet af dab-kanalen til netop radioprojektet målrettet unge - som foregangseksempel, at man er ved at lægge kursen efter.

Både Jørgen Ramskov, der var adm. direktør for det tidligere Radio24syv, og dk4, der stod bag de to andre bud på dab-sendetilladelsen i 2019, har torsdag rettet kritik mod Louds ledelse for at skifte navn til 24syv.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs