MediaWatch

Debat: Public service-medier er i gang med at skævvride podcastmarkedet

Der er brug for justeringer af mediestøtten og public-service midlerne, så de understøtter en ny virkelighed, hvor podcast fylder mere og mere, men hvor public service-medierne breder sig på bekostning af private, skriver podcaster Bjørn Vestergaard.

Foto: Jes Roger Petersen

Der har ikke manglet overskrifter for Radio Loud igennem det seneste års tid. Det var også forventeligt. Eftersom kanalen vandt udbuddet på bekostning af Radio24syv, som var en af Mediedanmarks darlings, så ville det nok ikke gå stille af sig.

Der er sagt og skrevet meget om Radio Loud, men specielt interessant er de seneste nyheder fra stationen: At de, langt om længe fristes man til at sige, har intensiveret fokusset på podcasts. Det er i sig selv en åbenlys fornuftig konklusion. Hvis man vil skabe indhold til en yngre målgruppe, så er det nødvendigt at rette et større fokus mod podcasts, som alt data viser er et af de unges foretrukne medievalg.

Men når endnu en stor public service-finansieret spiller opjusterer sit fokus på podcasts, kan vi ikke længere benægte det kedelige faktum, at der foregår en statsbetalt skævvridning af hele podcastøkonomien, som rammer de selvfinansierende virksomheder, der selv må skaffe midlerne til podcasting fx Bauer, Heartbeats, Podimo eller diverse uafhængige produktionsselskaber.

Forbigået af støtteordninger

Et kig på det danske Podcastindex viser, at det er tungt domineret af podcasts fra DR, som lever af public service-midler. Læg dertil Radio4, som også producerer et stort antal podcasts, ligesom Radio24syv gjorde det, og med den seneste tilføjelse af en ny pulje statsfinansierede podcasts fra Radio Loud bliver det efterhånden næsten umulige konkurrencevilkår, man har som privat, egenfinansieret podcastproducent.

Podcastmediet er kendetegnet ved i forvejen at have store problemer med at finansiere sig selv, så hvordan skal private foretagender kunne hamle op mod en række konkurrenter, som har næsten ubegrænsede midler til at skabe rigtigt godt indhold?

Podcastproducenterne er af flere omgange blevet forbigået af diverse støtteordninger i forbindelse med corona og mediehjælpepakker, hvilket i sig selv er problematisk, da podcastmediet, for langt de flestes vedkommende, er gratis at lytte til. Det lægger et massivt pres på podcastproducenterne til at finde en gangbar forretningsmodel, hvilket besværliggøres yderligere af en annonceøkonomi, der er presset som eftervirkning på corona. Den kamp bliver ikke nemmere af at få skævvredet podcastmarkedet endnu mere med yderligere statsstøttede produktioner.  

Vi nødt til at tage en seriøs snak om, hvorvidt det er inden for skiven, at Radio Loud kan bruge penge, som var øremærket til at udvikle en DAB-radiokanal, og uden videre flytte til egenproducerede podcasts.

Dernæst er vi nødt til at tage en langt vigtigere snak om, hvordan vi sikrer, at de offentlige midler også gavner bredden af danske podcastere, og vi skaber de bedst mulige rammebetingelser for at bibeholde et podcastlandskab i Danmark, som hjælper både de store, men også giver taletid til de uafhængige og bredden.

Skal støtte uafhængigt podcastmarked

Sidste år viste tallene, at 24 pct. af alle danskere lyttede til podcasts mindst en gang ugentligt. Det understreger, at podcast er ved at vinde gehør som et medie, rigtigt mange mennesker i vid udstrækning benytter, og det erstatter flere af de traditionelle medier i forbrugernes opmærksomhed. 

Vi har historisk været dygtige til at udforme mediestøtten, så den gavner de fleste traditionelle medier uanset størrelse og politisk ståsted, hvilket sikrer et nuanceret og uafhængigt mediebillede. Det bør være ambitionen, at efterhånden som podcasts i stigende grad erstatter andre medier, skal de inkluderes på lignende vilkår, hvilket desværre ikke er tilfældet lige nu.     

Min egen holdning er klar: Vi er nødt til at kigge på, hvordan statens public-service-midler kan være med til at støtte et uafhængigt podcastmarked og sikre, at det foregår fair uden den skævvridning, der foregår lige nu. Ligesom Radio Loud har opdaget det, er politikerne nødt til at få øjnene op for, at medieforbruget har været igennem en evolution, og foretage de nødvendige justeringer af mediestøtten og public-service midlerne, så de understøtter den nye virkelighed. Samfundet kan ikke være tjent med den nuværende situation, og mange podcasteproducenter lider under manglerne.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs