MediaWatch

Berlingske Media bliver medejer af Radio Loud

Berlingske Media har igen kastet sig over radioområdet, efter at koncernen sidste år trak sig fra Radio24syv.

Foto: Niels Hougaard/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Berlingske Media bliver medejer af selskabet bag Radio Loud, der sidste år vandt udbuddet om en ny dab-kanal.

Det oplyser Radio Loud i en pressemeddelelse.

Berlingske Media har tidligere været hovedaktionær i Radio24syv, men trak sig, da tilladelsen til at drive den nye dab-kanal kom i udbud.

Nu bliver den danske mediekoncern i stedet medejer af Radio Loud, der har et mål om at blive unge danskeres foretrukne valg af radiostation.

"Vi kan se talenter, der folder sig ud hos Loud, og det vil vi gerne understøtte," siger Anders Krab-Johansen, koncernchef i Berlingske Media, i meddelelsen.

"Berlingske Media er optaget af lyd og podcast, og her udvikler Loud nogle særlige kompetencer i forhold til unge, som er vigtige for uafhængige medier."

Berlingske Media indtræder efter planen som medejer af Radio Loud fra 1. november.

Får samme ejerandel

Herefter vil Berlingske Media eje 40 pct. af radiostationen. Radio Diablo, der i dag er hovedejer af Radio Loud, får ligeledes en ejerandel på 40 pct., mens de jyske lokalradioer, der er med i ejerkredsen, vil sidde på de resterende 20 pct. af ejerskabet.

Det er Radio- og tv-nævnet, der har udstedt sendetilladelsen til Radio Loud. Nævnet er blevet orienteret om planer om at lade Berlingske Media indtræde i ejerkredsen.

Siden Radio Loud begyndte at sende radio fra 1. april, har radiostationen kæmpet med meget lave lyttertal rækkevidde ud til den unge målgruppe. I flere uger har kanalen ikke haft registrerede lyttere ifølge de officielle tal fra Kantar Gallup. Radio Louds programchef har i et interview til Jyllands-Posten for nylig meldt ud, at kanalen nu vil gøre podcast til førsteprioritet.

 

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs