MediaWatch

Podimo: Vi når ikke i mål på et år

Efter et år på markedet er Podimo fortsat i gang med at opbygge et økosystem, hvor podcastere "rent faktisk tjener penge på sit indhold", siger medstifter.

Holdet bag Podimo. | Foto: Podimo pressefoto

Podimo, som vil opdyrke betalingsvilje for podcasts, har tidligere fået kritik for den afregningsmodel, som podcasterne får betaling efter. Podimo understreger over for Politiken, at modellen og markedet ikke er på plads fra dag ét, men tager længere tid at bygge op.

"Vi lytter hele tiden. Men det handler også om at have en fælles tro på, at vi kan ændre den nuværende struktur, hvor få får betaling, til et økosystem, hvor man rent faktisk tjener penge på sit indhold. Vi når ikke i mål med det på bare ét år. Til gengæld lægger vi en massiv investering i at skabe de bedst mulige forhold og værktøjer, så podcasterne når deres publikum og samtidig tjener penge. Vi kan se, at de udbetalinger, podcasterne får, bliver større for hver gang. Den udvikling betyder noget," siger Eva Lægdsgaard, medstifter af Podimo, til Politiken.

Podimo gik i luften i Danmark i september 2019, og kort efter blev tjenesten også lanceret i Tyskland.

Podimo oplyser til Politiken, at tjenestens app er blevet hentet 400.000 gange i Danmark siden lanceringen. Podimo oplyser ikke, hvor mange der betaler for adgang til den del af indholdet på tjenesten, der er forbeholdt abonnenter.

Mere fra MediaWatch

Danske Medier vil have åbnet diskussion om fordeling af licensoverskud

De mange millioner i såkaldt merlicensprovenu bør fordeles, så de i højere grad bidrager til at skabe bredde i medielandskabet og holder hånden under lokal- og regionalmedier, lyder det fra adm. direktør i Danske Medier, der vil have gjort op med, at en stor bid af kagen tilfalder DR.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs