MediaWatch

Radiofolk om Loud-start: Det er op ad bakke og fuld af benspænd at få lyttere på DAB

Bag Radio Louds lyttermæssige lavvande efter lanceringen 1. april ligger også historien om en DAB-platform, der lider under halvhjertet politisk og branchemæssig opbakning, mener fagfolk. "Det kræver en gigantisk indsats at opbygge et kendskab på DAB," lyder det.

Den nye DAB kanal Loud gik i luften efter midnat på åbningsdagen den 1. april 2020 | Foto: Martin Sylvest//

At dømme efter lyttertallene fik landets nye radiokanal en premiere, der stod i stærk kontrast til navnet. Radio Loud var lyttermæssigt så lavmælt, at signalet fra kanalen ikke blev registreret blandt de godt 1400 personer, der deltog i Gallups Radio-meter, som lyttertallene baseres på, den første hele uge efter lanceringen 1. april.

Mens det har fået kommentatorer og politikere til både at spærre øjnene op og rynke brynene, så er radiofolk, der selv har bokset med den DAB-platform, Loud er født på, knap så overraskede over det vage gennemslag. Ikke på grund af Radio Loud, men på grund af kanalens livsvilkår på det digitale sendenet.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Lindhardt og Ringhof opkøbte hos konkurrent, årsregnskaber viser tilbagegang i tv-branchen og jobskifte var der mange af i uge 32. Dét og meget mere kan du læse mere om i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs