MediaWatch

Nævn fulgte embedsfolks anbefalinger til punkt og prikke i radio-udbud

Professor i udbudsret mener, at det reelt var embedsfolk, der udpegede Radio Loud som vinder af omstridt udbud, skriver Berlingske, der har fået adgang til dokumenter om sagsforløbet.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Inden Radio- og TV-nævnet besluttede, at Radio Loud ville blive vinder af udbuddet om en ny radiokanal, havde embedsfolk i Slots- og Kulturstyrelsen givet karakterer til byderne, fremgår det angiveligt af dokumenter, som Berlingske er kommet i besiddelse af.

Ifølge avisen fulgte nævnet embedsfolkenes karakterer til "punkt og prikke", hvilket ifølge en række eksperter er opsigtsvækkende.

"Formelt er denne beslutning truffet af Radio- og tv-nævnet, men reelt var det embedsmænd, der udnævnte Radio Loud som vinder. Det må man konkludere ud fra de oplysninger, og jeg tror, det vil overraske mange helt almindelige danskere, som har fulgt denne debat," siger Carina Risvig Hamer, professor mso i udbudsret ved Syddansk Universitet, til Berlingske.

Caroline Heide-Jørgensen, der er formand for Radio- og TV-nævnet, understreger over for avisen, at nævnet er uafhængigt, og at det ikke er "usædvanligt", men helt normal praksis, at Slots- og Kulturstyrelsen yder sekretariatsbistand til nævnet.

"Radio- og tv-nævnet har i vidt omfang tiltrådt sekretariatets vurderinger, idet nævnet vurderede, at disse var i overensstemmelse med de fastsatte kriterier for udbuddet," skriver formanden i et skriftligt svar til Berlingske.

Fond: Støtte til Radio24syv-retssag er kun midlertidigt indstillet

Radio4's lyttertal dykkede ned under 300.000 i sidste uge

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs