MediaWatch

Nævn fulgte embedsfolks anbefalinger til punkt og prikke i radio-udbud

Professor i udbudsret mener, at det reelt var embedsfolk, der udpegede Radio Loud som vinder af omstridt udbud, skriver Berlingske, der har fået adgang til dokumenter om sagsforløbet.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Inden Radio- og TV-nævnet besluttede, at Radio Loud ville blive vinder af udbuddet om en ny radiokanal, havde embedsfolk i Slots- og Kulturstyrelsen givet karakterer til byderne, fremgår det angiveligt af dokumenter, som Berlingske er kommet i besiddelse af.

Ifølge avisen fulgte nævnet embedsfolkenes karakterer til "punkt og prikke", hvilket ifølge en række eksperter er opsigtsvækkende.

"Formelt er denne beslutning truffet af Radio- og tv-nævnet, men reelt var det embedsmænd, der udnævnte Radio Loud som vinder. Det må man konkludere ud fra de oplysninger, og jeg tror, det vil overraske mange helt almindelige danskere, som har fulgt denne debat," siger Carina Risvig Hamer, professor mso i udbudsret ved Syddansk Universitet, til Berlingske.

Caroline Heide-Jørgensen, der er formand for Radio- og TV-nævnet, understreger over for avisen, at nævnet er uafhængigt, og at det ikke er "usædvanligt", men helt normal praksis, at Slots- og Kulturstyrelsen yder sekretariatsbistand til nævnet.

"Radio- og tv-nævnet har i vidt omfang tiltrådt sekretariatets vurderinger, idet nævnet vurderede, at disse var i overensstemmelse med de fastsatte kriterier for udbuddet," skriver formanden i et skriftligt svar til Berlingske.

Fond: Støtte til Radio24syv-retssag er kun midlertidigt indstillet

Radio4's lyttertal dykkede ned under 300.000 i sidste uge

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere