MediaWatch

Loud beder om arbejdsro efter kritik af DAB-udbud

Radiokanalen Loud vil ikke umiddelbart forholde sig til politisk ønske om at lade dabudbud gå om.

Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

Radio Loud, der tirsdag vandt udbuddet om at blive Danmarks nye dabkanal, er i fuld gang med at skabe et produkt, der kan gå i luften til foråret.

Og det kan et politisk ønske om at lade dabudbuddet gå om ikke ændre på.

"Vi har søgt et udbud, vi har vundet, og nu er vi i gang og vil gerne have arbejdsro til den opgave, vi har med at få skabt en ny tale- og kulturradio for den yngre del af befolkningen."

Det skriver direktør Ann Lykke Davidsen i en sms til Ritzau fredag morgen.

Meldingen kommer, efter at De Radikale har krævet, at udbuddet om en ny dabkanal skal gå om.

Det skyldes ifølge partiets medieordfører, Jens Rohde, at processen har været fejlbehæftet. Jens Rohdes primære anke er, at Radio Loud kun lægger op til at dække 82 pct. af landet. Da udbuddet lød på en landsdækkende kanal, mener De Radikale, at Radio- og Tv-nævnet, som har afgjort udbuddet, tolker ordet "landsdækkende" forkert.

Ifølge en ekspert i udbudsret kan Kulturministeriet lade udbuddet om den nye dabkanal gå om. Det kræver blot en saglig begrundelse.

De Radikale er imidlertid ikke det eneste parti, der vil se nærmere på processen, der førte til, at Radio Loud vandt udbuddet. Også Venstre undrer sig over processen. Det samme gør SF og Enhedslisten, der kræver en redegørelse fra Radio- og Tv-nævnet og Kulturministeriet.

"For Enhedslisten er det afgørende, at udbuddet er afgjort på fair vilkår. Derfor kræver vi, at Radio- og Tv-nævnet samt Kulturministeriet kommer med en redegørelse, som dokumenterer, at alt er gået rigtigt til," siger Enhedslistens medieordfører, Søren Søndergaard, i en pressemeddelelse.

Ritzau ville gerne have spurgt mere ind til, hvorvidt usikkerheden om dabudbuddet påvirker arbejdet med at skabe en ny kanal på Radio Loud. 

Direktør Ann Lykke Davidsen afviser dog at kommentere sagen yderligere.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs