En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
24.10.2019kl. 09.50

DAB-udbud får hård kritik på lederplads: "Farce" og "uforståeligt"

Valget af radio Loud som vinder af udbuddet om en ny kulturkanal får hårde ord med på vejen i flere avisledere torsdag. Både den politiske proces og tabet af Radio24syv får kritik.
Foto: Per Folkver
af LOUISE RESEKE

Flere avisers ledere langer torsdag ud efter det radioudbud, der blev afgjort tirsdag.

Konkurrencen om programtilladelsen på en DAB-kanal med en fireårig finansiering på op til 70 mio. kr. årligt blev som bekendt vundet af radioen Loud, mens Radio24syv tabte og dermed står til at lukke og slukke om en uge efter otte års drift på FM-båndet.

Både valget af vinderprojekt og den politiske proces omkring udbuddet får kritiske ord med på vejen.

"Det er forbløffende og uforståeligt," siger Kristian Villesen i lederen i Information, der kalder flere af Radio Louds programideer for "ufærdige og til tider studentikose" og radioens partnerskaber med kulturinstitutioner for en "uheldig sammenblanding af interesser".

"Beslutningen blev dødsstødet til Radio24syv, som efter et langstrakt og uskønt forløb nu endegyldigt må lukke. Ingen har hørt Radio Loud sende endnu – den kan stadig nå at overraske positivt. Det ændrer ikke ved, at valget af kanalen ud fra det indsendte materiale er en gåde. En gåde, som sætter spørgsmålstegn ved, om skattekronerne til public service uddeles efter hensigtsmæssige principper," skriver Information.

"Mediepolitisk farce"

I Jyllands-Posten står konstruktionen bag Radio Loud også for skud. Selskabet bag, Kulturradio Danmark, består af en kreds af lokalradioer, der har knyttet en partnerkreds til sig af kulturinstitutioner som Roskilde Festival, Nationalmuseet, spillestedet Vega og Enigma Museet, der skal producere indhold til kanalen.

"De har fra starten placeret sig i en sårbar position, idet armslængdeprincippet både skal forvaltes ift. staten og ejerkredsen, for ansøgningen lægger op til, at kulturinstitutionerne skal have stor indflydelse på det redaktionelle indhold," skriver Jyllands-Posten, der kalder det politisk uansvarligt at lukke Radio24syv, efter staten de sidste otte år har investeret cirka 800 mio. kr. i driften af kanalen. 

"Radioen ønskes al mulig held og lykke. Det ændrer ikke ved, at uanset hvad man måtte mene om Radio24syv, har man med tirsdagens beslutning ikke bare lukket Radio24syv, men også skyllet otte års opbygget erfaring, tradition og kreativitet, der endda fik flere til at lytte til taleradio, ud med badevandet. Lukningen af radioen vil stå tilbage som en mediepolitisk farce og en skandaløs forvaltning af skatteydernes penge."

Også Politiken bruger dagens leder på udbuddet, og her er det især konstruktionen af Loud, der får hårde ord med på vejen.

"[...]på det mediepolitiske plan ligner Loud et misfoster, der bringer det nye statslige medie på alvorlig kollisionskurs med stort set alle de principper, frie medier normalt redigeres efter: journalistisk uafhængighed af særinteresser, hvad enten de er politiske eller økonomiske, statslige eller private," sikriver ansv. chefredaktør Christian Jensen i dagens leder.

Relaterede artikler:

  • Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

    Økonomi var med til at koste Radio24syv sejren i DAB-udbud

    For abonnenter

  • Jane Sandberg er direktør for museet Enigma, som er med i partnerkredsen bag Loud. | Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

    Overblik: Loud har fem ejere og ti partnere i ryggen

    For abonnenter

  • Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

    24syv-chef om udbud: Vi kunne ikke gøre det billigere

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

Den vigtigste opgave for den kommende digitale chef bliver at øge de digitale indtægter hos Fagbladet Folkeskolen, fortæller nyligt tiltrådt adm. direktør. 
  • Mediet Markedsføring ansætter ny chefredaktør
  • Kunstig intelligens og automatisering vil vinde større indpas i mediebranchen i år

For abonnenter

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

For abonnenter

Dar Salim, Anders Juul, Lene Maria Christensen, Marijana Jankovic, Morten Hee Andersen og resten af holdet fra Fred til Lands på den røde løber ved Robert-prisuddeling i Tivoli Hotel & Congress Center i København søndag den 26. januar 2020. | Foto: Philip Davali
TV

Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Polen afviser at reducere moms på bøger

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

For abonnenter

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Læs også

Photo: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

TV 2s kommercielle direktør understreger, at TV 2 Play skelner mellem uforsætlige og systematiske videredelinger af logins til tjenesten.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

En stigende andel af befolkningen er blevet nyhedstrætte og vælger aktivt nyheder fra, viser årlig rapport om danskernes medievaner fra DR Medieforskning.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Scrum Master with a practical approach

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge