MediaWatch

DAB-udbud får hård kritik på lederplads: "Farce" og "uforståeligt"

Valget af radio Loud som vinder af udbuddet om en ny kulturkanal får hårde ord med på vejen i flere avisledere torsdag. Både den politiske proces og tabet af Radio24syv får kritik.

Foto: Per Folkver

Flere avisers ledere langer torsdag ud efter det radioudbud, der blev afgjort tirsdag.

Konkurrencen om programtilladelsen på en DAB-kanal med en fireårig finansiering på op til 70 mio. kr. årligt blev som bekendt vundet af radioen Loud, mens Radio24syv tabte og dermed står til at lukke og slukke om en uge efter otte års drift på FM-båndet.

Både valget af vinderprojekt og den politiske proces omkring udbuddet får kritiske ord med på vejen.

"Det er forbløffende og uforståeligt," siger Kristian Villesen i lederen i Information, der kalder flere af Radio Louds programideer for "ufærdige og til tider studentikose" og radioens partnerskaber med kulturinstitutioner for en "uheldig sammenblanding af interesser".

"Beslutningen blev dødsstødet til Radio24syv, som efter et langstrakt og uskønt forløb nu endegyldigt må lukke. Ingen har hørt Radio Loud sende endnu – den kan stadig nå at overraske positivt. Det ændrer ikke ved, at valget af kanalen ud fra det indsendte materiale er en gåde. En gåde, som sætter spørgsmålstegn ved, om skattekronerne til public service uddeles efter hensigtsmæssige principper," skriver Information.

"Mediepolitisk farce"

I Jyllands-Posten står konstruktionen bag Radio Loud også for skud. Selskabet bag, Kulturradio Danmark, består af en kreds af lokalradioer, der har knyttet en partnerkreds til sig af kulturinstitutioner som Roskilde Festival, Nationalmuseet, spillestedet Vega og Enigma Museet, der skal producere indhold til kanalen.

"De har fra starten placeret sig i en sårbar position, idet armslængdeprincippet både skal forvaltes ift. staten og ejerkredsen, for ansøgningen lægger op til, at kulturinstitutionerne skal have stor indflydelse på det redaktionelle indhold," skriver Jyllands-Posten, der kalder det politisk uansvarligt at lukke Radio24syv, efter staten de sidste otte år har investeret cirka 800 mio. kr. i driften af kanalen. 

"Radioen ønskes al mulig held og lykke. Det ændrer ikke ved, at uanset hvad man måtte mene om Radio24syv, har man med tirsdagens beslutning ikke bare lukket Radio24syv, men også skyllet otte års opbygget erfaring, tradition og kreativitet, der endda fik flere til at lytte til taleradio, ud med badevandet. Lukningen af radioen vil stå tilbage som en mediepolitisk farce og en skandaløs forvaltning af skatteydernes penge."

Også Politiken bruger dagens leder på udbuddet, og her er det især konstruktionen af Loud, der får hårde ord med på vejen.

"[...]på det mediepolitiske plan ligner Loud et misfoster, der bringer det nye statslige medie på alvorlig kollisionskurs med stort set alle de principper, frie medier normalt redigeres efter: journalistisk uafhængighed af særinteresser, hvad enten de er politiske eller økonomiske, statslige eller private," sikriver ansv. chefredaktør Christian Jensen i dagens leder.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs