MediaWatch

Branchekender om Podimos betalingsmodel: "Den er elendig for nichepodcastere"

Podimo, en kommende streamingtjeneste for podcast, vil næppe blive en stor forretning for nichepodcastere, vurderer Eric Ziengs, som står bag Dansk Podcast Analyse. Omvendt mener Podimo, at netop nichespillerne tilgodeses.

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

For nichepodcastere med et begrænset antal lyttere vil der ikke være mange kroner at hente i et samarbejde med Podimo, en kommende betalingsplatform for podcast, som lanceres til september. Det vurderer Eric Ziengs, som rådgiver om podcast om markedsføring, over for Journalisten.

"Den er god for de podcastere, der har et bredt publikum med mange lyttere, men den er elendig for nichepodcastere, og det er netop nichen, som podcasts er gode til. Hvis du har en uafhængig nichepodcast med 1000 lyttere om måneden, så vil den eksklusive aftale som udgangspunkt være et tab," siger han til Journalisten.

Kritikken afvises af Nikolaj Koppen, indholdsdirektør hos Podimo, som mener, at modellen netop tilgodeser nichen, fordi en nichepodcast med 1000 lyttere vil få mere ud af betalingsmodellen hos Podimo, end hvis man selv skulle tiltrække sponsorater til sin podcast.

Der er stadig en del ubekendte i muligheden for at tjene penge på de to modeller, blandt andet fordi det er uvist, hvor mange lyttere Podimo kan trække ind på platformen. I Podimos egen guide til podcastere anslår de, at en podcast med 2000 ugentlige lyttere ville give 2.400 kr. til en ikke-eksklusiv podcast og 5.900 kr. til en eksklusiv podcast, skriver Journalisten.

Podimo er stiftet af Morten Strunge, Nikolaj Koppel, Sverre Dueholm og Andreas Sachse. Forud for lanceringen til september har podcastplatformen indgået aftaler med en række værter og producenter, som skal levere eksklusivt indhold til tjenesten.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere