MediaWatch

Dansk chefredaktør kritiserer Spotify: Tilbød rækkevidde som betaling for podcast

Streamingtjenesten tilbød producenterne bag "Kongerækken" eksponering ogrækkevidde som betaling for deres podcast. Det møder kritik af chefredaktøren på Netudgaven, der takkede nej til tilbuddet.

PR
Foto: PR

Netudgaven, der bl.a. udgiver den populære danske podcast "Kongerækken", blev for nyligt tilbudt at få den historiske gennemgang af de danske royale lagt ind som en del af udbuddet på streamingtjenesten Spotify. Tjenesten ville dog ikke betale producenterne for at gøre indholdet tilgængeligt for sine brugere, men tilbød i stedet eksponering og rækkevidde, hvilket får kritik af Netudgavens chefredaktør, Thomas Noppen, der har talt med Journalisten.

"Det er en kommerciel platform, og derfor er det ikke rimeligt, at man laver et stort indryk på podcastmarkedet uden en plan for at aflønne podcastere uanset deres størrelse," siger han til fagbladet.

Kongerækken er ifølge Netudgavens egen opgørelse downloaded over tre mio. gange, hvilket i international sammenhænge måske ikke er opsigtsvækkende tal, men for en dansksproget podcast er betydeligt. Thomas Noppen stiller sig samtidig undrende over for, at flere danske medier stiller sine podcasts til rådighed på Spotify, heriblandt Danmarks Radio, hvor han sammenligner det med, hvis danske tv-producenter lagde sine produktioner gratis på Netflix uden en aftale.

Ifølge DR's radiochef, Gustav Lützhøft, handler partnerskabet med Spotify for public service-huset om at nå en yngre lytterprofil, end DR selv kan, skriver Journalisten.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere