MediaWatch

Radio24syv dropper at søge om forlænget sendetilladelse

Radio24syv søger ikke om at forlænge sendetilladelsen på grund af krav om udflytning, oplyser PeopleGroup.

Foto: Ritzau Scanpix/Jens Dresling

Radio24syv vil ikke søge om at forlænge sin sendetilladelse, fordi der i det nye udbud er krav om, at mindst 70 pct. af redaktionen skal være 110 kilometer fra København. 

Det oplyser Berlingske Media og PeopleGroup, der ejer Radio24syv.

Radiokanalen mener ikke, at det giver mening at fortsætte, hvis teltpælene skal rykkes op. Kvaliteten er afhængig af de nuværende værter, og at det er nemt at få gæster i studiet. 

Anders Krab-Johansen, der er koncernchef for Berlingske Media, erkender, at Radio24syv godt kunne være fortsat med hovedredaktion i en anden by. 

Men han mener, at det ville være som at begynde forfra, og at resultatet ville være dyrere og dårligere.

"Vi havde satset på at udvikle Radio24syv i otte år mere. Men det kræver, at vi kan udvikle forretningen og investere i podcast. Sådan blev det ikke. Det piner mig at sige farvel til så meget talent," siger Anders Krab-Johansen i en pressemeddelelse. 

Radiokanalen har ifølge analyseselskabet Kantar Gallup haft i underkanten af 600.000 ugentlige lyttere de seneste uger. Radio24syvs nuværende sendetilladelse udløber 31. oktober. 

Kravet om at flytte væk fra København er en konsekvens af et medieforlig, som regeringen og Dansk Folkeparti nåede til enighed om i sommer. Her defineres nye betingelser for udbuddet af FM4-kanalen, som Radio24syv sender på.

Det specifikke krav om udflytning til provinsen er et ønske fra Dansk Folkeparti. 

Berlingske Media vil nu overveje, hvordan det i fremtiden vil satse på lyd og podcast.

Radio24syv holder dog en kattelem åben. Radiokanalen vil afvente det kommende folketingsvalg og se, om det politiske flertal ændrer sig.

"Vi ønsker kun at fortsætte Radio24syv, så vi vil sove med støvlerne på. Men indtil videre må vi altså strække våben og acceptere, at Dansk Folkeparti har vundet kampen og reelt umuliggjort vores fortsatte virke," skriver PeopleGroup i en pressemeddelelse.

Radio24syv blev stiftet i 2010. Det drives af selskabet Berlingske People, der har Berlingske Media som hovedejer med en ejerandel på 70 pct. 

PeopleGroup ejer de resterende 30 pct. af selskabet. 

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs