MediaWatch

Mediebranchen brugte flere penge på musik i 2017

Omsætningen i musikbranchen steg med mere end en femtedel sidste år. Især livemusik er motor, men også musikomsætningen i medierne gik frem.

Festivalen Northside er en del af den livescene, der har fået omsætningen i musikbranchen til at stige samlet set, selvom indtægterne fra det fysiske salg er styrtdykket de seneste fem år | Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix/Arkiv

For andet år i træk er den samlede omsætning steget i musikbranchen, skriver Koda i en pressemeddelelse.

Sidste år blev der lagt 23 pct. til omsætningen, der landede på i al 9,3 mia. kr., mod 7,5 mia. kr. i 2016. Fra 2015 til 2016 steg omsætnignen også fra 6,8 mia. kr. til 7,5 i 2017 – efter et par år med en flad udvikling.

Det er i høj grad liveområdet, som står for væksten og i øvrigt tegner sig for hovedindtægten for landets musikere og komponister. Ud af den samlede omsætning på 9,3 mia. kr. stod livemusikken for lige knap to tredjedele eller 6 mia. kr. Det var en stigning på 1,4 mia. kr. i forhold til 2016.

Den indspillede musik udgjorde en omsætning på 3,3 mia. kr. mod 3 mia. kr. i 2016. Stigningen skete især inden for streaming af musik, der udgjorde den største post på 1,4 mia. kr., hvilket var en stinging på 25 pct. Musikforbruget i medierne bidrog også – i 2017 løb der 954 mio. kr. i kassen fra tv og radio mod 896 mio. kr. året før. Det svarer til en stigning på 6 pct.

Tallene er samlet i rapporten "Dansk Musikomsætning 2017", der er udarbejdet af Rambøll på vegne af en række organisationer fra den danske musikbranche. Siden den første opgørelse i 2012 har musikbranchen oplevet en samlet omsætningsvækst på 52 pct. Det skyldes stigningen i streaming og livemusik – mens omsætningen fra det fysiske salg og download af musik er droppet henholdsvis 76 og 84 pct. i perioden fra 2012 til 2017.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs