MediaWatch

Unge radiolyttere skruer op for lytningen hen over sommeren

Sommerugerne får den gennemsnitlige lyttetid blandt de yngre radiolyttere til at stige - i modsætning til alle andre aldergrupper.

Foto: /ritzau/Torben Greve

Opdateret 23.07.2018 kl. 11.48

Som den eneste aldersgruppe bruger de radiolyttende 15-24-årige i gennemsnit mere tid på mediet i sommermånederne, end de gør resten af året. Det skriver DR på baggrund af en opgørelse fra DR Medieforskning.

Helt omvendt forholder det sig for alle andre aldersgrupper, som DR Medieforskning har set på. De bruger enten mindre eller samme mængde tid på radiolytning i sommermånederne.

"Alle andre målgrupper lytter enten mindre eller allerhøjst det samme som resten af året. Forklaringen skal formentlig findes i, at de unge ikke har tid til at høre radio i deres travle hverdag, men at de faktisk gerne vil. Det gør de så noget ved i sommerferien," siger Rasmus Kidde, medieforsker ved DR Medieforskning, til DR.

Den positive udvikling for den unge aldersgruppe dækker dog kun over den del af gruppen, som allerede lytter til radio. Det vil med andre ord sige, at selvom de 15-24-årige radiolyttere i sommerugerne bruger 131 minutter dagligt på at høre radio mod 108 minytter den resterene del af året, så falder det samlede gennemsnit for aldersgruppen ligesom for resten af befolkningen.

I 2017 lyttede en gennemsnitlig dansker ifølge DR's årlige medieudviklingsrapport til radio i 111 minutter dagligt.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs