MediaWatch

Salget af DAB-radioer steg mange tusinde sidste år

Indkøbet af radioer tog et gedigent hop fremad sidste år. Det skyldes bl.a. skiftet i den digitale radiosending fra DAB til DAB+.

Der blev langet mange flere bærbare radioer over disken sidste år, skriver Berlingske Business.

Tal fra analysehuset GfK, der får salgstal fra detailhandlen, viser, at der sidste år blev solgt 34,5 pct. flere radioer end året før – altså mere end en tredjel. I alt blev der købt og solgt 95.000 styk radioer.

Fremgangen skyldes ikke mindst skiftet i den digitale sendeteknologi fra DAB til DAB+ i efteråret, der betød, at nogle danskeres DAB-radio ikke længere kunne modtage signalet, hvis radioen ikke var bygget til både DAB og DAB+.

Omvendt gik det med salget af fladskærme, der dykkede fra 540.000 fladskærmsfjernsyn i 2017 til 368.000 i 2017. Dog er salget i december ikke med i opgørelsen.

Overgangen til DAB+ har givet plads til flere digitale radiokanaler, som bl.a. Ekstra Bladet har købt sig ind på.

Forsiden lige nu

HuffPost klipper navlestreng til borgerjournalistik

Onlinemedie gør op med en af grundstenene i konceptet og vil ikke længere bringe indhold fra bloggere og bidragsydere, der hidtil har leveret gratis indhold. Det sker for at forbedre den journalistiske kvalitet og undgå at sprede misvisende information, siger chefredaktør.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere