MediaWatch

DR: Podcast er ved at blive en del af hverdagen

Især blandt de 20-39-årige er podcastmediet for alvor ved at få fodfæste i Danmark ifølge DR's årlige gennemgang af udviklingen i medieforbruget.

DR/Bjarne Bergius Hermansen
Podcasts vinder terræn - også som selvstændig mediekanal i DR, siger medieforsker Dennis Christensen: "DR eksperimenterer også med nye formater, som ikke nødvendigvis bliver sendt i radioen, men som alligevel kommer bredt ud." Foto: DR/Bjarne Bergius Hermansen

Interessen for at lytte til podcast er langt fra mættet endnu, skriver DR i en pressemeddelelse.

Ifølge DR Medieforsknings årlige temperaturmåling af medieforbruget, "Medieudviklingen 2017", der kommer sidst i januar, lyttede 15 pct. af danskerne ugentligt til podcast i andet halvår, mens det tidligere kun var hver tiende.

"Det er især i den yngre del af befolkningen, at podcast vinder frem. 16 pct. af teenagerne bruger podcasts hver uge, og blandt de 20-39-årige er niveauet 25 pct. Omvendt er der kun fem pct. af befolkningen over 60 år, som gør det," siger lederen af DR Medieforskning, Dennis Christensen.

DR og Radio24syv er fortsat de største aktører på det danske podcast-marked. Ifølge DR bruger otte pct. af danskerne ugentligt podcast fra DR, fem pct. fra Radio24syv.

Sammenlagt er downloads af podcastindhold fra DR steget med cirka syv pct. i 2017 i forhold til 2016. Selvom mediet fortsætter med at vokse, venter det kommercielle gennembrud.

"Noget af det seneste, vi har set på podcastmarkedet, er, at der har været sponsorater af gamle kendinge som blandt andre 'Monte Carlo'-drengene og Anders & Anders – tidligere kendt som 'De Sorte Spejdere'. Det skal blive interessant at se i de kommende år, om det bliver vejen frem for podcasts på det kommercielle marked," siger Dennis Christensen.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

TDC lavede norske frasalg i milliardklassen, medieforliget giver fortsat anledning til en historie eller to, og EU var en guldgrube af aktivitet på medieområdet i ugens løb. Kom med på rundtur til ugens vigtigste begivenheder i mediebranchen.

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere