MediaWatch

Vi hørte lidt mindre radio i 2017

Radioen var tændt et anelse mindre sidste år end i 2016, viser en ny opgørelse. Især de unges radioforbrug gik ned ad bakke.

Foto: /ritzau/Jens Dresling/

Selvom radiolytningen overgik fra det gamle DAB-signal til det nye DAB+ sidste år, faldt vores brug af radioen kun en anelse i 2017 sammenlignet med året før. Det skriver DR på baggrund af en undersøgelse, som DR Medieforskning har lavet.

I gennemsnit lyttede vi til radio i 1 time og 51 minutter om dagen - hvilket er fem minutter mindre end i 2016. Radiotiden blev især trukket ned af de unges forbrug, der faldt med 12 minutter i gennemsnit.

Danskerne er dog på ingen måde ved at svigte radioen, konkluderer DR Medieforsknings leder, Dennis Christensen, der pointerer, at 92 pct. af befolkningen i løbet af ugen hørte radio i 2017. Det er kun ét procentpoint mindre end året før.

Ser man på de enkelte aktører, faldt DR's andel af radiolytningen fra 73 pct. til 72 pct., mens det kommercielle marked og Radio24syv voksede med henholdsvis 0,1 og 0,3 procentpoint, siger Dennis Christensen.

Selv om DAB-omlægningen ikke betød det store for den samlede lytning, ramte ændringen enkelte kanaler hårdt. For eksempel faldt lytningen til DAB-kanalen P5 med syv pct., viser DR Medieforsknings undersøgelse. Overordnet set faldt lytningen dog ikke efter omlægningen, fordi de lyttere, der forlod DAB, fandt nye måder at høre radio på i stedet ved eksempelvis FM og DR's radioapp, viser undersøgelsen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs