MediaWatch

Tidligere DR-chefer: DR står med møgsag om aflyst julekalender

Lisbeth Knudsen og Jørgen Ramskov, begge tidligere chefer i DR, mener, at aflysningen af julekalender på P1 dagen før premieren er en dårlig sag for DR.

/ritzau/Jens Dresling
Foto: /ritzau/Jens Dresling

Lytterne af P1 Morgen skulle efter planen have hørt julekalenderen "Jul i republikken" i løbet af december, men sådan gik det ikke, efter DR dagen før premieren hev produktionen ud af sendefladen. Programmet levede ikke op til DR's standarder, lød forklaringen.

Forløbet møder ikke just ros hverken hos Lisbeth Knudsen, direktør og chefredaktør for Mandag Morgen og tidl. nyhedsdirektør i DR eller Jørgen Ramskov, direktør og chefredaktør for Radio24syv, der også har været tv-direktør i DR, skriver Berlingske.

Ifølge Jørgen Ramskov er der to mulige forklaringer på den aflyste serie, og de er begge "lige katastrofale", mener han.

"Enten har man bøjet sig for et imaginært politisk pres. Eller også er arbejdsgangene i DR så håbløst bureaukratiske, at ingen ved, hvad hinanden laver. Uanset hvad er det katastrofalt, hvis det i sidste ende er kulturdirektøren, der skal se tingene igennem for at afgøre, om de skal sendes. Så får DR i hvert fald vanskeligt ved at opfylde sendeplanen," siger Jørgen Ramskov til Berlingske.

I det fiktive univers i "Jul i republikken" er monarkiet afskaffet, og kongefamilien er i stedet blevet installeret i et socialt boligbyggeri på Amager. Desuden er Johanne Schmidt-Nielsen, medlem af Folketinget for Enhedslisten, blevet valgt til præsident, og Georg Metz, tidligere chefredaktør på Information, er speaker i den satiriske serie.

Julekalenderens instruktør, Lotte Svendsen, sagde i går til Ekstra Bladet, at hun havde fået at vide, at DR ikke kunne tillade to "så venstreorienterede kræfter i samme program". Direktør i DR Kultur, Tine Smedegaard Andersen, afviste ved samme lejlighed, at det er baggrunden for, at "Jul i republikken" er blevet droppet.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Danmarks største forlag måtte nedjustere sine forventninger til årets præstation betragteligt, Sjællandske Medier købte op, og Forbrugerombudsmanden besluttede, at et særligt markedsføringsredskab på Facebook er ulovligt. Få overblikket over ugen, der gik, i Mediedanmark.

Bonnier lancerer nyt bureau i Norge

Bonnier Media åbner et ny marketingbureau ved navn Kontent, som skal producere indhold inden for mode, interiør og livsstil. Det skal danne spydspids for koncernens satsning på content marketing og nativeproduktion.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere