MediaWatch

Jysk Fynske overtager lokal radiostation

Fra årsskiftet overtager Jysk Fynske Medier driften af Radio Als, der hidtil har været en del af Radioselskabet Danmark. Radiostationen skifter desuden navn og indhold.

Foto: Mads Hansen

Den lokale radiostation Radio Als, som er en del af Radioselskabet Danmark, kommer på nye hænder, og vil fra årsskiftet blive drevet af Jysk Fynske Medier. Det skriver Danske Medier.

Det er andet ejerskifte efter kort tid. I september overtog Radioselskabet Danmark, der bl.a. driver Radio Diablo på Fyn, selskabet bag Radio Als, fordi lokalradioen ikke blev tildelt sendetilladelse, da Slots- og Kulturstyrelsen tidligere i år fordelte de kommende ti års sendetilladelser til lokalradio. I stedet gik sendetilladelsen til Radioselskabet Danmark, som efterfølgende overtog driften af Radio Als for at sikre den fremadrettede drift.

Men nu har Radioselskabet Danmark altså set sit snit til at sende bolden videre til Jysk Fynske Medier, som overtager lokalradioen fra årsskiftet.

"Vi søgte i sin tid sendetilladelsen på Als, fordi vi så det som en chance for at udvikle vores aktiviteter geografisk. Men samtidig har det hele tiden været vores holdning, at lokalradioer skal drives lokalt. På Fyn sender vi i forvejen radio i godt naboskab med Jysk Fynske Medier. Så da muligheden for en aftale opstod, var det bogstavelig talt geografisk nærliggende at overlade driften af Radio Als til Jysk Fynske Medier, der jo i forvejen har en stor redaktion i Sønderborg," siger direktør Martin Larsen fra Radio Diablo/Radioselskabet Danmark, til Jydske Vestkysten, der er en del af Jysk Fynske Medier.

Jysk Fynske Medier driver i forvejen radioen Skala FM samt flere papiraviser i Sønderborgområdet, så det "lå lige for" at træde ind i Radio Als, forklarer Claus Nielsen, programchef for Jysk Fynske Mediers radioer, til avisen.

Radio Als skifter i den forbindelse navn til Classic FM Als, ligesom konceptet fremover er centreret omkring at spille musik fra 70'erne, 80'erne og 90'erne, efter Jysk Fynske Medier har haft succes med Classic FM-konceptet i Haderslev, Aabenraa, Viborg og dele af vestkystregionen.

"Efterhånden er lyttertallet steget til mellem 150.000 og 175.0000. Så vi har bevist, at rigtig mange savner en radiostation med passion for musik og nostalgiske toner. Det tilbud er vi sikre på også bliver vel modtaget på Als," siger han til Jydske Vestkysten og understreger, at radioen fastholder sin lokale forankring

Forsiden lige nu

North Media vendte tilbage til overskud i 2017

Efter år med underskud blev udviklingen i North Media vendt i 2017, som kom ud af året med plus på bundlinjen. Selskabet forventer markante indtægtsstigninger i 2018, efter omlægningen hos Postnord har sendt nye kunder til selskabets distributionsgren.

Viaplay-chef forventer at overgå streamingmarkedet

Efter at have fremlagt tal, der viser, at Viaplay er vokset med 21 pct. i 2017, forventer Flemming Fjeldgaard, chef for Viaplay Danmark, at streamingtjenesten kan vokse mere end streamingmarkedet generelt. Det skal ske gennem investeringer i både produkt og indhold, fortæller han i et interview med MediaWatch.

Filmbranchen om S-forslag: Der skal mere til

Socialdemokratiet vil pålægge internationale streamingtjenester som Netflix, at de skal lægge mindst fem pct. af deres omsætning i produktion af dansk indhold. Det er ikke godt nok, lyder det fra film- og tv-branchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere