MediaWatch

DMJX trækker reklamefilm tilbage efter kritik

Den nye promoveringsvideo for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole bliver nu fjernet fra skolens hjemmeside, efter den er blevet kritiseret for at opfordre studerende til kriminalitet.

Thomas Emil Sørensen/Polfoto/Arkiv
Foto: Thomas Emil Sørensen/Polfoto/Arkiv

Kritikken af en ny kampagnefilm, som skal tiltrække studerende til Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles ni uddannelser, har spredt sig som en løbeild på de sociale medier, siden lanceringen den 24. februar. Nu trækker skolen filmen tilbage fra sin hjemmeside og stopper med at promovere den. Det skriver DMJX på sin Facebook side.

"Vi har villet lave en film, der ramte potentielle ansøgere til vores ni professionsbacheloruddannelser - ved at tale til, hvordan de ser sig selv, i stedet for at vise, hvem vi er eller for den sags skyld, hvordan de brancher, vi uddanner til, er - og det synes vi er lykkedes. Desværre har filmen sat sindene i kog hos en række interessenter, som ikke er i målgruppen for kampagnen. Det har ikke være hensigten, og det beklager vi," skriver skolen og fortsætter:

"Derfor sætter vi den aktive promovering af videoen i bero, og vi har fjernet den fra vores hjemmeside. Da mange af diskussionerne og kommentarerne henviser til videoen på Youtube eller opslaget på Facebook, vil vi ikke slette disse, men forsyne dem med en tekst, der henviser til/forklarer ovenstående, og - som nævnt - ikke promovere dem aktivt."

Tirsdag eftermiddag forsvarede Martin Rask Pedersen, kommunikationschef på DMJX, ellers filmen over for Journalisten og sagde, han godt forstod kritikken, men at den var misforstået.

"Det er jo klart, at der skal to til at kommunikere. Og hvis en modtager misforstår et budskab, så har man som afsender i særdeleshed et ansvar. Så vi tager alle kommentarerne til os og lytter til dem. Men jeg mener, man skal se filmen i sin helhed og sammenhæng, og når man gør det, synes jeg stadig, at den holder," udtalte Martin Rask Pedersen til Journalisten.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Socialdemokratiet vil have Netflix til at betale til dansk indholdsproduktion, finansdirektøren i Berlingske Media stoppede, og North Media har vendt nedtur til optur takket være Postnord-krisen. Vil du have overblik over ugen, der gik i mediebranchen? Så læs med.

Tidligere DR-profiler: DR-struktur kan give uklarhed om magtfordeling

DR’s opbygning mellem på den ene side de producerende enheder som DR Nyheder og DR Kultur og på den anden side den strategiske chefredaktion i DR Medier, der sidder med ordrerbogen, skaber usikkerhed om, hvem der reelt bestemmer, ifølge flere kilder, som Berlingske business har talt med.

Dramatisk greb i DR’s Liberty vækker kritik

DR’s nye søndagssats, dramaserien ’Liberty’, der bygger på romanen af samme navn, får kritik forud for premieren søndag aften. DR gør romanen til et ”almindelig soap-agtigt familiedrama,” lyder det blandt andet.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere