MediaWatch

Bilmærke politianmeldt for skjulte Instagram-reklamer

Forbrugerombudsmanden mener, at Ford har brudt markedsføringsloven i et samarbejde med 11 kendte.

Foto: Karly Domb Sadof/AP/Polfoto/Arkiv

Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, har politianmeldt Ford for skjult reklame, efter at bilselskabet har ladet 11 kendte poste billeder af sig selv og Ford-biler på Instagram.

De kendte – der indgår i et såkaldt ambassadørkoncept – har fra april 2013 og frem til nu 65 gange postet et billede af sig selv og en Ford-bil på det sociale medie Instagram.

Og det er vel at mærke sket, uden at det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er gjort helt klart, at der er tale om reklame.

Ford Danmark mener derimod, at det for en gennemsnitsbruger bør være klart, at der er tale om reklame, når billedet eksempelvis er forsynet med hashtagget #forddanmark.

Det er bare ikke tilstrækkeligt ifølge Christina Toftegaard Nielsen.

"Det skal altid være klart for os, om der er tale om reklame. Det gælder også på de sociale medier. Det er ikke tilstrækkeligt, at opslagene bærer et hashtag med produktets eller virksomhedens navn."

Markedsføringsloven paragraf 4 siger, at en reklame skal fremstå, så den bliver opfattet som reklame, uanset hvilket medie den bringes i.

Denne paragraf har tidligere været i brug i spørgsmål om bloggeres pligt til at anføre, hvornår de bliver betalt for at lave et bestemt opslag.

Fords ambassadørkorps tæller blandet andre Aqua-parret Søren Rasted og Lene Nystrøm, skuespillerparret Laura Christensen og Thomas Levin samt kokken Paul Cunningham og skuespilleren og tv-værten Timm Vladimir.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til delvis genåbning, nye chefredaktører på TV 2 News og Jyllands-Posten, en kommende streamingtjeneste og planer om vækst blandt flere. Få overblik over ugens gang i Mediedanmark.

Annoncører afviser regeringens lempelse af kviklånslov

Regeringens ændring af kviklånsloven, der bl.a. skal holde hånden under lokale idrætsforeningers sponsorater, får en kold skulder af Danske Annoncører og Markedsførere under Dansk Erhverv, der vil have gjort op med loven.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs