MediaWatch

Cult får bøde for brug af vold i reklamefilm

Virksomheden Cult skal betale 100.000 kroner i bøde for voldelig reklamefilm.

Foto: Thomas Emil Sørensen/Jyllands-Posten

Virksomheden Cult skal betale 100.000 kroner i bøde for voldelig reklamefilm.

Retten i Aarhus idømmer energidrikvirksomheden Cult en bøde på 100.000 kroner for brud på markedsføringsloven.

Sagen stammer tilbage fra 2011, og mandag er der langt om længe faldet dom i sagen.

Kathrine de Neergaard fra Forbrugerombudsmanden har ført sagen på vegne af anklagemyndigheden.

Hun oplyser til Ritzau, at sagen drejer sig om en reklamefilm rettet mod børn og unge, hvor Cult har brugt vold som virkemiddel.

"I filmen ser man en dreng, som drikker Cult, og som opfører sig voldeligt, fortæller Kathrine de Neergaard.

Striden har stået om, hvorvidt reklamen har været rettet mod børn og unge. I så fald er det nemlig ulovligt at anvende vold som virkemiddel.

"Det er en overtrædelse af markedsføringslovens paragraf 8, fortæller Katrhine de Neergaard.

Cult har mulighed for at anke dommen til Vestre Landsret.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs