MediaWatch

SF og EL: Drop reklameafgift og find pengene på cigaretter

Læg den upopulære reklameafgift på hylden og find pengene ved at hæve afgifter på cigaretter, lyder oplæg fra SF og Enhedslisten til skatteministeren.

Skatteminister Benny Engelbrecht (S) | Foto: Line Ørnes Søndergaard/Polfoto/Arkiv

Læg reklameafgiften på hylden og find pengene ved at hæve afgifter på cigaretter, lyder oplægget nu fra SF og Enhedslisten til skatteminister Benny Engelbrecht (S), skriver Finans.dk

"Vi vil hellere have en god miljøafgift end at holde fast i en afgift, som ingen vil have, og som koster danske arbejdspladser," siger skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen (SF). Oplægget kommer, fordi SF ikke har været kaldt til møde om sagen i flere måneder.

Enhedslisten er med på en løsning med tobaksafgifter og en ny afgift på hormonforstyrrende stoffer, siger skatteordfører Frank Aaen (EL).

Ifølge Finans.dk's oplysninger har regeringens model for et alternativ til reklameafgiften netop været en to-strenget løsning, hvor pengene skulle findes et sted, og hvor SF og Enhedslisten skulle have et grønt fingeraftryk et andet sted fra.

SF foreslår, at bl.a. tobaksafgifterne hæves med 1,8 pct. i år og næste år, og at de indekseres fra 2017 til 2020.

Reklameafgiften var del af finanslovsaftalen for 2012 mellem S, R, SF og Enhedslisten. Men er ikke ført ud i livet. Afgiften kom i første omgang på tværs af EU-regler, og siden har fagbevægelsen og arbejdsgiverne i den grafiske branche advaret om tab af arbejdspladser.

Skatteministeriet oplyser til Finans.dk, at ministeren ingen kommentar har til de konkrete forhandlinger.

Trykkerier: Politisk nøl om reklameafgift vil koste fyringer 

 Coop neddrosler reklametryk for at afbøde afgift

Mere fra MediaWatch

En ny medieaftale kan være på trapperne

Medieordførerne fra stort set alle partier i Folketinget er kaldt til møde uden bagkant onsdag eftermiddag. Med udsigt til sommerferie om få uger spidser de månedlange forhandlinger om en ny medieaftale til. Flere forventer, en aftale kan lande de kommende dage. Men der er stadig uenighed om afgørende spørgsmål, erfarer MediaWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs