MediaWatch

JP-korrespondent skifter Kina ud med korn

1. marts indtog en ny mand sædet som koncernkommunikationschef i DLG. De seneste 17 år har han boet og arbejdet som journalist i blandt andet Kina.

Foto: DLG

Efter at have tilbragt 17 år i udlandet er journalist Jes Randrup vendt hjem til Danmark fra udenrigskorrespondentstolen i Hongkong.

1. marts startede han i jobbet som koncernkommunikationschef på DLG’s hovedkontor på Axelborg i København.

Ifølge en pressemeddelelse skal Jes Randrup være med til at brande DLG-koncernen, som på papiret er blandt de ti største virksomheder i Danmark målt på omsætning – men som slet ikke har samme gennemslagskraft i bevidstheden hos den danske befolkning, som eksempelvis Danish Crown og Dansk Supermarked, der er cirka lige så store.

"Jes Randrup får en vigtig rolle i at sikre god og strategisk kommunikation i relation til alle DLG’s interessenter, og han skal sammen med de øvrige kommunikationsmedarbejdere udbrede kendskabet til DLG. Dertil kommer mere fokus på den politiske kommunikation for at sikre, at koncernen varetager ejernes interesser – altså landmændene, der er andelshavere i DLG," som det hedder i meddelelelsen.

Den nye koncernkommunikationschef har i de seneste 10 år arbejdet som korrespondent for Jyllands-Posten i blandt andet Kina, Hongkong, Taiwan, Norkorea og Asien generelt, men derudover har han også en uddannelse som sprogofficer i russisk på Forsvarsakademiet, samt en bachelor i politik og sociologi på University of Cambridge, hvorfra han også har en mastergrad i kinesiske studier med i baggagen.

Som journalist har Jes Randrup arbejdet i Venstres Folketingsgruppe, NBC i Moskva, CNN i Beijing, TIME i Hongkong.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs