Klare regler for brug af reklametekst på tv

Forbrugerombudsmanden præciserer nu, hvordan annoncører skal benytte de såkaldte pligttekster i tv-reklame. De er ofte er så småt, at seerne ikke kan nå at læse dem.
Nu skal en ny vejledning gøre det klart, hvad der skal oplyses i reklamerne, skriver Jyllands-Posten.
Vejledningen er blevet til efter henvendelser fra TV 2 og Dansk Annoncørforening, der ønskede klarhed på området. Hidtil har Forbrugerombudsmanden ikke haft en vejledning.
Vigtige oplysninger med ganske små bogstaver kan f.eks. være årlige renteomkostninger, sundhedsmæssige oplysninger i medicinreklamer, eller at ekstraudstyret på den viste bil ikke er en del af tilbuddet.
Ifølge den konstituerede forbrugerombudsmand Benedikte Havskov Hansen, er der i de seneste år sket en udvikling i tv-reklamer, så de vigtige oplysninger om tilbuddet ofte ikke fremgår af selve reklamen, men i en tekst i bunden af skærmen. Og det har været uklart for annoncørerne, hvor meget der skal med i teksterne, erkender hun.
TV 2 offentliggør snart nye retningslinjer for tekster i reklamer på TV 2’s kanaler, der skærper krav til tekstens størrelse og varighed. Disse retningslinjer træder i kraft den 1. marts 2015.
Den nye tekst-guideline er formuleret med bidrag fra Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk, TV2, Dansk Annoncørforening, Kreativitet & Kommunikation, Danske Medier, Teleindustrien, BFE - Branchen ForbrugerElektronik, De Danske Bilimportører og Radio- og tv-nævnet.