MediaWatch

Reklamemand forudser paradigmeskifte for danske bureauer

Mediebureauer må indstille sig på, at deres forretningsmodel ændrer sig markant de kommende år, vurderer bureau-direktør.

/ritzau/Thomas Borberg
Foto: /ritzau/Thomas Borberg

Fra at være en mellemmand mellem annoncørerne og medierne vil bureauerne i højere grad blive rådgivere for virksomheder, når de skal løfte deres markedsføring. Sådan lyder vurderingen fra Martin Greaser, der selv har været en del af branchen i mange år og i dag er CEO og medstifter af bureauet Kvantum Copenhagen, i et inteview med Finans.

"Vi ser et paradigmeskifte blandt mediebureauerne, hvor der ikke længere er den helt store værdi i at lave medieindkøb for virksomhederne. Det er en opgave, som de store virksomheder trækker in-house, og derfor bliver bureauernes rolle omdefineret," siger Martin Greaser.

Årsagen til paradigmeskiftet er bl.a., at flere store virksomheder er begyndt at stå for medieindkøbet selv. Det sker midt i en tillidskrise mellem annoncørerne og medieburauerne, som Finans beskrev i sidste uge, og som i grove træk handler om, at annoncørerne har svært ved at få indsigt i, hvad mediebureauerne bruger annoncørpengene til.

Annoncører kritiserer mediebureauer for uklarhed om rabatordninger

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere