MediaWatch

Kommunikationsbureau mener ikke at have vurderet journalister på HPV-liste

Primetime, der er blevet kritiseret for at registrere og vurdere journalisters dækning af HPV-vaccine i forbindelse med en kampagne for Sundhedsstyrelsen, svarer igen i sagen. "Vi har lavet et researchværktøj," siger direktør og partner til Journalisten.

Thomas Juul-Dam, direktør og partner, Primetime. | Foto: Ritzau Scanpix/Nils Meilvang

Der var ikke tale en kvalitets- eller holdningsvurdering af de 180 journalister, som kommunikationsbureauet Primetime registrerede på en medieliste i forbindelse med en kampagne HPV-vaccine for Sundhedsstyrelsen. Det siger Thomas Juul-Dam, direktør og partner hos Primetime, til Journalisten.

"Jeg er ikke enig i, at vi har vurderet dem (journalisterne på listen, red.). Vi har lavet et researchværktøj. Jeg hæfter mig også ved, at branchedirektøren (Tina Aurvig-Huggenberger, direktør for Kreativitet & Kommunikation, red.) i jeres artikel siger, at medielister er et ganske anvendt værktøj generelt i kommunikationsbranchen," siger Thomas Juul-Dam til Journalisten.

Historien er kommet for en dag, efter branchemediet Complidia først beskrev sagen, som Journalisten siden har fulgt op på. Listen har mødt kritik fra flere kanter, bl.a. fordi journalisterne på listen blev markeret med rød, gul eller grøn baseret på deres dækning af HPV-vaccinen.

I går sagde Tine Aurvig-Huggenberger, adm. direktør for Kreativitet & Kommunikation, til Journalisten, at sådanne lister er almindelige at udarbejde, og ifølge Thomas Juul-Dam er farvekoden altså ikke udtryk for en vurdering.

Brancheorganisationer: Normalt at registrere journalister

Registrering af journalister i forbindelse med HPV-kampagne vækker kritik 

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs