MediaWatch

Reklamekæmpe iværksætter undersøgelse af topchef

Topchefen i den globale medie- og reklamebureaugruppe WPP undersøges for anklager om misbrug af værdier i selskabet og upassende personlig opførsel.

Foto: /ritzau/AP/KW BJ**LON**

Bestyrelsen i den globale medie- og reklamebureaugruppe WPP har iværksat en undersøgelse af, om selskabets mangeårige topchef Martin Sorrell har misbrugt værdier i selskabet. Samtidig undersøger bestyrelsen anklager om upassende personlig opførsel faf Martin Sorrell, fortæller kilder tæt på processen til Wall Street Journal.

En talsmand fra WPP bekræfter, at selskabet har hyret ekstern bistand til at kulegrave "en beskyldning om personlig tjenestemisbrug" mod 73-årige Martin Sorrell. Talsmanden tilføjer, at de beløb, der er rettet anklage om, ikke er af væsentlig betydning for selskabet.

Wall Street Journal skriver, at selskabet har sendt et internt memo til en række topchefer, hvor WPP oplyser, at selskabet ikke kan dele flere detaljer om undersøgelsen, men at beskeden til ansatte og klienter skal være, at selskabets arbejde fortsætter ufortrødent, og at undersøgelsen ikke påvirker arbejdet med klienterne.

I en udtalelse afviser Martin Sorrell anklagerne, skriver Financial Times.

"Jeg afviser åbenhjertigt anklagerne, men anerkender, at selskabet bliver nødt til at undersøge dem. Jeg forstår, at processen vil blive afsluttet snarest. Jeg vil naturligvis ikke spille nogen rolle i ledelsen af undersøgelsen," udtaler Martin Sorrell.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs