MediaWatch

Storytel satser på bogserier – skrevet som tv-serier

Bogtjenesten Storytel vil forny interessen for romanen og tage konkurrencen op mod Netflix og HBO med egne bogserier, der udkommer i flere afsnit og sæsoner.

Tv-selskaber og streamingtjenester er ikke de eneste, der investerer i serieformater som TV 2's "Badehotellet" eller HBO's "Game of thrones" for at tiltrække publikum. Bogtjenesten Storytel vil gøre tv-mediet kunsten efter og lancerer en række bogserier, der er skrevet direkte til lydbogsformatet, men med tv-seriens struktur med afsnit og sæsoner, skriver Politiken.

I sidste uge blev den første bogserie lanceret i Danmark, "Black Dolphin" af krimiforfatteren Christian Frost. En håndfuld mere er på vej i år, og næste år rulles satsningen for alvor ud med 40-50 nye serier, heraf vil halvdelen være danske, fortæller Søren Brinch Vestergaard, der er ansvarlig for udgivelserne under brandet Storytel Originals.

Målet er at tage konkurrencen op om brugernes tid med streamingtjenester som Netflix og HBO, forklarer han.

"Det er også dem, vi ser som vores umiddelbare konkurrenter, og vi ser ikke Originals som en erstatning for bøger. Men vi må også sige, at vi ser det her som et kæmpestort felt, så der vil være en vis kannibalisering af de traditionelle bøger. Men jeg tror, at lydbøger og Originals er en kæmpe mulighed for at få flere mennesker til at vende tilbage til bogen og den skrevne historie fra de mange underholdningstilbud, bogen kæmper med. Det bliver ikke sådan, at den enkelte kunde tænker, at nu er de på Mofibo eller Storytel, og derfor skal de ikke købe nye bøger. Det bliver ikke enten-eller. Hvis de tager i sommerhus, har de måske lyst til at sidde og hygge sig med en papirbog, men hvis de har travlt derhjemme, kan de godt høre lydbøger eller Originals, mens de laver noget andet samtidig," siger Søren Brinch Vestergaard til Politiken.

Hvor stor en investering Storytel lægger i det nye forretningsområde, vil selskabet ikke oplyse, men for forfatterne ligger honoraret på mellem 70.000 og 100.000 kr. for en sæson på 10 afsnit, skriver Politiken.

1. november udgiver Storytel Original den næste serie, Eva Maria Fredensborgs "Akademiet", der er planlagt til tre sæsoner. Storytel driver i Danmark også Mofibo, og til sammen har de to tjenester 120.000 danske kunder.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs