MediaWatch

Storytel satser på bogserier – skrevet som tv-serier

Bogtjenesten Storytel vil forny interessen for romanen og tage konkurrencen op mod Netflix og HBO med egne bogserier, der udkommer i flere afsnit og sæsoner.

Tv-selskaber og streamingtjenester er ikke de eneste, der investerer i serieformater som TV 2's "Badehotellet" eller HBO's "Game of thrones" for at tiltrække publikum. Bogtjenesten Storytel vil gøre tv-mediet kunsten efter og lancerer en række bogserier, der er skrevet direkte til lydbogsformatet, men med tv-seriens struktur med afsnit og sæsoner, skriver Politiken.

I sidste uge blev den første bogserie lanceret i Danmark, "Black Dolphin" af krimiforfatteren Christian Frost. En håndfuld mere er på vej i år, og næste år rulles satsningen for alvor ud med 40-50 nye serier, heraf vil halvdelen være danske, fortæller Søren Brinch Vestergaard, der er ansvarlig for udgivelserne under brandet Storytel Originals.

Målet er at tage konkurrencen op om brugernes tid med streamingtjenester som Netflix og HBO, forklarer han.

"Det er også dem, vi ser som vores umiddelbare konkurrenter, og vi ser ikke Originals som en erstatning for bøger. Men vi må også sige, at vi ser det her som et kæmpestort felt, så der vil være en vis kannibalisering af de traditionelle bøger. Men jeg tror, at lydbøger og Originals er en kæmpe mulighed for at få flere mennesker til at vende tilbage til bogen og den skrevne historie fra de mange underholdningstilbud, bogen kæmper med. Det bliver ikke sådan, at den enkelte kunde tænker, at nu er de på Mofibo eller Storytel, og derfor skal de ikke købe nye bøger. Det bliver ikke enten-eller. Hvis de tager i sommerhus, har de måske lyst til at sidde og hygge sig med en papirbog, men hvis de har travlt derhjemme, kan de godt høre lydbøger eller Originals, mens de laver noget andet samtidig," siger Søren Brinch Vestergaard til Politiken.

Hvor stor en investering Storytel lægger i det nye forretningsområde, vil selskabet ikke oplyse, men for forfatterne ligger honoraret på mellem 70.000 og 100.000 kr. for en sæson på 10 afsnit, skriver Politiken.

1. november udgiver Storytel Original den næste serie, Eva Maria Fredensborgs "Akademiet", der er planlagt til tre sæsoner. Storytel driver i Danmark også Mofibo, og til sammen har de to tjenester 120.000 danske kunder.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Sagaen om TDC's fusion med MTG's nordiske tv-forretning fortsatte, flere selskaber præsenterede regnskaber, og flere medier klagede over afslag på mediestøtte. Få overblikket over ugens gang i mediebranchen.

Canal Digital satser på ny alt-i-en tv-boks

Tv-distributøren melder sig ind i den skærpede konkurrence om tv-kunderne med en ny tv-boks, der skal fungere som one-stop-shop og indgang til både flow-, streaming- og web-tv.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere