MediaWatch

"Intet er forandret på den avis. Stadig lige upålidelig"

Mediawatchs sommerbarometer: Første halvdel af 2022 har for Morten Hesseldahl, adm. direktør for Gyldendal, været præget af bl.a. et måske for langt interview med ét dagblad, ”vrængen” fra to andre og faldende læsetid efter coronanedlukning.

Foto: Stine Bidstrup/ERH

Hvilken arbejdsdag var den bedste i 1. halvår?

”Det var fedt, da vi udgav Haidar Ansaris stærke digtsamling ’Institutionaliseret’. En klar stemme fra en udsat position, som blev mødt med forudsigelig vrængen af litteraturredaktører på både Berlingske og Weekendavisen. Yes!”

… og hvilken var den hårdeste at komme igennem?

”Der var ingen, der var speciel hårde. Værst var den dag, da bilen ikke ville starte, fordi den var løbet tør for strøm. Og det er ovenikøbet en benzinbil!”

Hvad fik det største smil frem hos dig i 1. halvår?

”Da jeg i juni læste Politikens store artikel om Gyldendal og kunne konstatere, at selvom jeg havde brugt to timer på at fortælle om alle de vidunderlige ting, vi lykkedes med, så endte det alligevel med en indebrændt og negativ vinklet artikel. Intet er forandret på den avis. Stadig lige upålidelig.” (Politiken har ikke nogen kommentarer til Morten Hesseldahls kritik red.)

… og hvad tog du dig til hovedet over?

”Jeg tager mig jævnligt til hovedet, når kulturverdenen snubler over de nye WOKE-færdselsregler. Senest, da et forlag fjernede sætninger fra en Tove Ditlevsen-tekst, hvor hun åbenbart udtalte sig ”forkert” om lesbiske. Jeg kan nærmest ikke forestille mig noget mere uetisk for et forlag end lige præcis dét. (Og nej Gyldendal fjernede ikke noget fra Halfdan Rasmussen, da vi udgav et NYT udvalg af hans digte uden hverken neger eller hottentot. De gamle udgaver er fortsat tilgængelige, sådan som de har været hele tiden!).”

Hvilken beslutning var den vigtigste, du tog i 1. halvår?

”Der var flere, men den vigtigste beslutning vil først udmønte sig her til efteråret. Stay tuned!”

… og hvornår tog du fejl og måtte sadle om?

”Jeg troede for meget på, at niveauet for lock-down-læsning ville fortsætte på den anden side af pandemien. Det var dumt.”

Hvilket tal var det perspektivrigeste i 1. halvår?

”2. Antallet af gange jeg har fået Harald Mogensen-prisen for ’bedste danske kriminalroman’. Det kalder næsten på at kunne blive til 3.”

… og hvilket vil du gerne ændre hurtigst muligt?

”50. Det er nemlig den procentandel af børneinstitutioner i Danmark, der meddeler, at de aldrig – som i aldrig! – læser med børnene.”

Hvad var det klogeste, du sagde i 1. halvår?

”Det må være det, jeg sagde den eftermiddag, jeg holdt oplæg i Videnskabernes Selskab. Det handlede om humanioras trængsler. Jeg blev helt svimmel over mig selv.”

… og hvornår skulle du have holdt mund?

”Da jeg sagde til journalisterne fra Politiken, at jeg ikke havde travlt. De måtte blive lige så længe, de ville.”

Læs de øvrige indslag i MediaWatchs sommerbarometer her:

Karl Erik Stougaard, ansv. chefredaktør for Det Nordjyske Mediehus: ”Vi gik hjem ud på morgenen overbeviste om, at det ville lykkes – og så crashede vi”

Anders Jerking, chefredaktør og direktør, Monitormedier: ”Det er så godt, når nichemedier også laver den type historier, der brager igennem”

Jørn Brock, nyhedsdirektør hos Jysk Fynske Medier: ”Han gav os og lokaljournalistikken tørt på. Noget var sikkert velfortjent”

Dorthe Bjerregaard-Knudsen, koncerndirektør hos JP/Politikens Hus: ”Møder med Saxos udviklere i Ukraine afbrydes af noget så surrealistisk som luftangrebs-sirener”

Marchen Neel Gjertsen, chefredaktør på Jyllands-Posten: ”Det er en meget bekymrende tendens, som vi har set i andre lande og skal gøre alt for at bekæmpe”

Henrik Bo Nielsen, direktør for Kultur, Børn og Unge hos DR: ”Ah, der er vel grænser for, hvor vred man kan blive over et par Youtube-videoer, der blander videnskab og satire på P3”

Frank Vilstrup, direktør for Consumer Magazine hos Story House Egmont: ”Jeg havde virkelig håbet og troet, at politikerne ville have løst dette”

Anne Brostrøm, adm. direktør i produktionsselskabet Blu: ”Spørgsmålet er, hvad det kommer til at betyde for branchen på længere sigt”

Anne-Marie Dohm, adm. direktør i Radio4: ”Der er ikke meget dansk radio, der sender live fra væg til væg, når det brager løs”

Ida Ebbensgaard, ansv. chefredaktør på Zetland: ”Det er nu engang sjovere at vokse 40 procent om året end at stå stille”

Claus Ladegaard, adm. direktør i DFI: ”For første gang ser det ud til, at vi har en næsten ligelig fordeling mellem mænd og kvinder blandt instruktører”

Søren Brunsgaard, formand for Center for Podcasting: ”Det føles så ufatteligt nedslående, at vores arbejde har mundet ud i så fattig en medieaftale på podcastings vegne”

Martin Brandt Larsen, adm. direktør i Radio Diablo: ”Efter årelang kamp anerkendes også kommerciel radio for sin rolle i danskernes medieforbrug”

Christina Blaagaard, nytiltrådt formand for Danske Medier og direktør i Teknologiens Mediehus: ”Jeg kunne have råbt højere mod kritikken af de frie medier - vi skal ikke holde mund”

Christoph Nørgaard, adm. direktør i Alrow Media: ”Tech-giganterne ejer vores digitale infrastruktur og forsvinder ikke hen over natten, så vi skal samarbejde”

Charlie Stjerneklar, adm. direktør i Kreativitet og Kommunikation: ”Bæredygtige initiativer og grøn omstilling starter hos direktionen og ikke i en markedsføringskampagne”

Tine Smedegaard Andersen, adm. direktør i People’s: ”Jeg havde ikke troet, at vi fra netop øret skulle få en medierevolution”

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs