MediaWatch

Morten Hesseldahl: Billige kommentarer og lobbyisme har ført til svækkelse af DR

Når politikerne inden længe skal forhandle nyt medieforlig, opfordrer Gyldendals topchef til, at de i højere grad bakker op om public service-tanken – i modsætning til ved seneste medieforhandlinger i 2018 og 2019, lyder det i en kommentar i Berlingske.

Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Både mediechefer og politikere som Jan E. Jørgensen (V) markerer sig for tiden i mediedebatten og lægger an til en kommende forhandling om et medieforlig, der skal landes inden 2021 rinder ud.

I en kommentar i Berlingske fra Morten Hesseldahl, adm. direktør i Gyldendal, opfordrer han til, at både dagbladenes mediechefer og politikere med en ny medieaftale i udsigt vender blikket indad og tager ansvar for at have været med til at svække DR i en tid, hvor dansk indhold er under pres fra udenlandske techselskaber som Facebook og Google.

"Ligesom engelske politikere har plejet egne snævre interesser ved gennem årtier at hamre mod EU, så har også danske dagblade og politikere konstant haft DR som prygelknabe fremfor at adressere de virkelige problemer. Og ligesom engelske politikere til sidst betuttet måtte konstatere, at befolkningen faktisk lod sig påvirke, så har massiv lobbyisme og billige markeringer fra politikere også ført til en svækkelse af DR på et tidspunkt, hvor vi mere end nogensinde har brug for stærke, danske medier – heriblandt DR," skriver Morten Hesseldahl i Berlingske.

Med udsigt til et stigende pres på de danske medier fra både Google, Amazon og Facebook håber han, politikerne nu faktisk vil stille sig bag public service-tanken, lyder det.

Venstre-regeringen besluttede med den seneste medieaftale i 2019 at skære DR's budget med 20 pct. Den fulde besparelse er dog ikke blevet implementeret.

Men den nye kulturordfører for partiet, Jan E. Jørgensen, erkendte i et interview med Berlingske forrige uge, at de blå partiers kulturpolitik de seneste år i for høj grad har handlet om besparelser, og ser han tilbage på Venstres kulturpolitik over de seneste år, er der især tre punkter, der ærger ham. Forrest står de voldsomme besparelser i DR samt nedlukningen af Radio24syv.

Venstres nye kulturordfører: Lukning af Radio 24syv var "helt forfejlet"

Debat: Skal techgiganterne have kontrollen med vores offentlige samtale?

Mere fra MediaWatch

TV 2 fortsætter reklamevækst - millionforlig kapper af overskud

Ny tocifret vækst i reklamesalget er med til at sende TV 2's omsætning over 2,5 mia. kr. efter tredje kvartal. Øgede omkostninger og trecifret millionerstatning til Discovery sænker bundlinjen. "Det går godt for TV 2, men udfordringsbilledet er det samme," siger finansdirektør.

Stifter af Radio24syv om Loud-skifte: Kritikken er forståelig

Private aktørers kritik af Berlingske Medias mulige overtagelse af Radio Loud er forståelig, mener Lisbeth Knudsen, der som tidligere topchef i mediehuset var med til at skabe Radio24syv og monopolbruddet på taleradio. Radiodirektør mener, det vil skævvride konkurrencen, men det vil Radio- og tv-nævnet næppe skele til i sin afgørelse, mener professor.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs