MediaWatch

Forbrugerombudsmanden slår ned på fiktive forlagspriser i markedsføring af bøger

Internetboghandlen Saxo.com har ifølge forbrugerombudsmanden vildledt med udtrykket "forlagets pris" i sammenligning af priser, selvom bøgerne ikke kunne købes på hos forlagene.

Foto: Mads Nissen/Polfoto/Arkiv

Saxo.com har i sin markedsføring sammenlignet sine bogpriser med "forlagets pris", selvom mange af bøgerne ikke kunne købes direkte hos forlagene. Den praksis er vildledende og i strid med markedsføringsloven. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

"Saxo.com har efter vores vurdering vildledt forbrugerne ved at give dem indtryk af, at de kunne spare penge ved at købe deres bøger hos Saxo.com i stedet for hos forlagene. Det forudsætter naturligvis, at bøgerne er til salg hos forlagene, hvilket ikke altid er tilfældet," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i meddelelsen.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs