MediaWatch

Forlagschef: "Der er ufatteligt meget gang i det litterære Danmark lige nu"

Landets tre største forlag arbejder i forvejen med at møde læserne til events, men melder over en bred kam, at de vil gøre mere ud af området. Ikke som selvstændigt forretningsområde, men for at brede forfatterskaberne ud.

Fra venstre: Morten Hesseldahl, adm. direktør Gyldendal , Lars Boesgaard, adm. direktør Lindhardt & Ringhof, Lene Juul, adm. direktør Politikens Forlag. Foto: Emma Sejersen Rtizau Scanpix, Niels Hougaard/ Ritzau Scanpix, Jens Dresling/ Ritzau Scanpix

En forfatter skriver en bog, bogen bliver udgivet og interesserede læsere køber bogen.

Det har til alle tider været grundessensen i forlagsforretninger, men flere forlag melder, at de vil gøre mere ud af events, hvor læsere eksempelvis kan møde de forfattere, der har ført pennen til de bøger, der står hjemme i reolen.

På bloggen skrivekunsten.dk tæller listen over planlagte danske litteretære events og festivaler i år foreløbig mere end 20 og vidner om, at kravene til forfattere i dag er blevet flere end "blot" at skrive en bog. Hvis man spørger landets tre største forlag, Gyldendal, Lindhardt & Ringhof og Politikens Forlag, er det lige så vigtigt for forfattere at komme ud som at udkomme.

Hos Gyldendal har man arbejdet med events før, men vil med den nylige rekruttering af Christina Thiemer som eventchef gøre en ekstra indsats på området:

"Vi vil gerne skrue op for mødet mellem forfatterne og læserne," siger Gyldendals adm. direktør Morten Hesseldahl, der ser litteraturen som en anledning til ikke bare at møde forfatterne, men også andre læsere.

"I stedet for at have den her isolerede læseoplevelse vil vi gerne være rammen om litteraturen som adgang til sociale fællesskaber – enten ved at arrangere det på forlaget eller rundt om i landet. Vi vil vise, at litteraturen ikke kun lever på bogsiderne," siger Gyldendal-direktøren.

Vigtigt at komme ud

Titlen som eventchef har længere tid bag sig hos Lindhardt & Ringhof. Her har man i de sidste tre år haft en egentlig eventchef, der har sørget for at sætte forlagets udgivelser i stævne med læserne.

"Vi har i mange år haft events og i de seneste år derfor også haft en eventchef. Vi har lavet adskillige arrangementer på Bremen (teater, red.), men ofte haft en eller anden form for kick-off ved lanceringen af en ny udgivelse. Dertil har vi jo utallige arrangementer, også ude i landet," siger Lars Boesgaard, adm. direktør hos Lindhardt & Ringhof, der ligesom Gyldendals Morten Hesseldahl mener, at litteraturen skal ud af sit hovedstadsskjul.

"Der er ufatteligt meget gang i det litterære Danmark lige nu. Og jeg kan bedre lide, at vi er ude i landet, end vi sidder fast inde på de fine adresser i København. Jeg kan virkelig godt lide, når forfatterne tager turen rundt i de yderste afkroge, fordi det er så vigtigt at få bredt forfatterskaberne ud," siger Lars Boesgaard, der oplever en stigende interesse for at få forfattere ud i landet. Han tilføjer dog:

"Det vigtigste er selvfølgelig, at forfatteren evner og har lyst til den store indsats, det er at rejse rundt i landet. Og her er vi som forlag selvfølgelig med ude og bakke vores forfattere op. Hvis ikke de har lysten til at optræde, er det dog også vigtigt at respektere deres ønske og derfor finde andre veje," siger Lars Boesgaard, der regner med ca. 100 arrangementer fra Lindhardt & Ringhof i 2019.

Events langt fra nyt

Også på Politikens Forlag, der med 80-100 årlige udgivelser har en noget lavere udgivelsesportefølje end Gyldendal (ca. 450 titler i 2018) og Lindhardt & Ringhof (ca. 600 trykte titler årligt), har man længe prioriteret at få forfatterne og forlaget bøger ud til læserne. Blandt andet har man gennem tiderne arrangeret litterære events på alt lige fra Gentofte Bibliotek over Horsens Statsfængsel til kunstmuseet Louisiana, forklarer direktør Lene Juul.

"For os er events langt fra noget nyt. Hvordan forfatterne møder læserne, og hvordan vi får skabt den her virale markedsføring, har sådan set længe været et greb i vores tre kommercielle afdelinger. Det er ganske enkelt vigtigt, at forfatterne kommer ud til sit publikum og er i dialog med deres læsere. Det medvirker til omtale og i sidste ende salg," siger Lene Juul, adm. direktør hos Politikens Forlag, hvis marketing- og presseafdeling samarbejder om planlægning og eksekvering af events omkring forlagets udgivelser.

Det er også i det eksisterende marketingsetup, at events hos Politikens Forlag fødes. Forlaget har nemlig ikke en dedikeret post til de fysiske møder mellem forfattere og læsere.

"Vi har ikke en integreret eventchef, fordi events i forvejen er en del af den plan, vi lægger for hver enkelt forfatter og udgivelse. Vores SoMe- og pressechef har været gode til at få vores forfattere ud til publikum, og vi har i forvejen en stab af kommercielle medarbejdere, der håndterer eventområdet rigtigt godt, som en del af en samlet markedsføring," siger Lene Juul og fastslår:

"Events er en tendens, der har været i forlagsbranchen i mange år. Det nye er, at boghandlerne er kommet mere på banen, og så er der kommet flere litteraturfestivaler og aktiviteter omkring udgivelserne. Læsning foregår ofte alene og er en personlig oplevelse, hvor mødet med forfatterne og fællesskabet med andre gør det til en social oplevelse."

Ingen forretning

Alle tre forlag slår tillige fast, at events ikke er et selvstændigt forretningsområde, men en integreret og nødvendig led i en udgivelsesproces.

"Det er ikke et forretningsområde for os, men en naturlig del af håndteringen af et forfatterskab. Ligesom det er at annoncere, køre Facebook-kampagner eller lave marketing, er det at bakke op omkring en forfatters event en nødvendighed. Det er ikke en (selvstændig, red.) forretning, og det tænker jeg heller aldrig, det bliver," siger Lindhardt & Ringhofs Lars Boesgaard.

Heller ikke hos Gyldendal skal eventdelen være et selvstændigt forretningsområde, men en integreret del i den såkaldt tredimensionelle læseoplevelse.

"Den ensomme læseoplevelse er kun en enkelt side af litteraturen, der i virkeligheden åbner for dialog og mødet med omverdenen," slutter Morten Hesseldahl.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere