MediaWatch

Gyldendal følger i hælene på flere forlag med barbering af titler

Med strategien om at skære udgivelsesporteføljen til for at sikre en større lønsomhed, følger Gyldendal en sti, der er trådt af flere andre forlag, som har måttet drosle gevaldigt ned. Landets næststørste forlag er dog undtagelsen, der bekræfter tendensen. 

Foto: Ritzau Scanpix/Jeppe Bjørn Vejlø

Der skal skrues ned for antallet af udgivelser og op for lønsomheden i Gyldendal de kommende år. Det meddelte adm. direktør Morten Hesseldahl i sensommeren, efter at landets største forlag for anden gang på et år måtte nedjustere forventninger til året, bl.a. på grund af skuffende salg på det private marked og store nedskrivninger på bøger, der ligger og fylder på lagrene.

Gyldendal er langt fra alene om den øvelse. Konkurrencen i markedet kræver, at forlagene bliver stadig skarpere i både udvælgelse, redigering og markedsføring af den enkelte bog. Det ræsonnement har bl.a. People's Press, Politikens Forlag og Modtryk fulgt og skåret kraftigt til.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs