MediaWatch

Gyldendals topchef: Vi overservicerer nok en lille del af markedet

Gyldendals adm. direktør vil barbere titelantallet ned og komme tættere på læserne, siger han til Politiken.

Morten Hesseldahl, adm. direktør for Gyldendal siden maj 2018. | Foto: Robin Skjoldborg/Gyldendal

Tirsdag informerede Morten Hesseldahl, adm. direktør for Gyldendal, sine ansatte om strategien for de kommende fire år. Det skriver Politiken.

Ambitionerne er, at forlaget skal tættere på sine læsere, antallet af titler skal skrues ned, og filmlitteraturen skal ikke længere "overserviceres", skriver avisen.

Gyldendal oplyser ikke længere selv, hvor mange titler forlaget udgiver, men ifølge Bog- og Litteraturpanelet udgav forlaget lige under 360 nyheder i 2016.

I august annoncerede Gyldendal, at selskabet sænker forventningerne til årets resultat. Forlaget begrundede blandt andet nedjusteringen med større nedskrivninger af en række udgivelser, "som ikke var tilpasset efterspørgslen på privatmarkedet". Over for Politiken ønsker Morten Hesseldahl ikke at sætte tal på, hvor meget forlaget skal skære i antallet af udgivelser, men han er besluttet på en væsentlig reduktion.

"Sagen er, at vi i 2017 var meget højere oppe end de omkring 360 nyheder, du nævner. Det er et problem, hvis man bare udgiver det, man selv synes er godt uden at tænke på, hvilken verden man lægger bøgerne ud i. Jeg tænker, at Gyldendal nok overservicerer en lille del af markedet," siger han til Politiken.

Morten Hesseldahl tiltrådte stillingen som adm. direktør i Gyldendal i maj 2018.

Gyldendals bogklubber får ny direktør

Direktør for Gyldendals undervisningsforlag trækker sig

Hesseldahl: Netflix er en større konkurrent end andre forlag 

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs