MediaWatch

Saxo.com vil kæmpe mod Amazon på mere end pris

Den digitale boghandel og streamingtjeneste er klar til at tage kampen op mod den amerikanske e-handel, der ifølge rygter er på vej ind i Norden. Det handler ikke kun om pris og leveringstid, mener Saxo's direktør.

Jørgen Balle Olesen, stifter og adm. direktør, Saxo.com. | Foto: Ritzau Scanpix/Linda Kastrup

Siden amerikanske Amazon i foråret søgte medarbejdere i Sverige, har rygterne svirret, at e-handelsvirksomheden er på vej med en Nordisk etablering. Amazon er en direkte konkurrent til den danske onlineboghandel Saxo.com, men til Børsen fortæller adm. direktør Jørgen Balle Olesen, at selskabet ikke forventer, at Amazon, der er kendt for sine billige priser og hurtige leveringstid, vil sende den danske spiller ud af markedet.

Konkurrencen kommer nemlig til at handle om mere end pris og levering, vurderer han.

"Jeg tror, at danskerne er der, hvor det ikke bare handler om at levere varer hurtigt og billigt. Det handler også om, at der er et overordnet formål med virksomheden," siger Jørgen Balle Olesen til erhvervsavisen.

Han henviser til, at selvom de fleste gerne vil have billige varer, så ser han en tendens til, at forbrugerne er ved at blive opmærksomme på, at der kan være "skjulte omkostninger" knyttet til de internationale tech-selskaber - og at det også har en betydning for, hvor forbrugerne lægger deres penge.

Her ser direktøren en fordel for Saxo.com, der gennem flere år har opbygget en loyalitetsbaseret dansk kundegruppe samt markedsfører sig på bl.a. at følge nogle etiske retningslinjer som FN's verdensmål.

Ifølge Eva Steensig, forbrugerekspert ved marketingfirmaet LHBS, er det rigtigt, at værdier og etik kan være vigtige for at skille sig ud. Hun understreger dog også, at eksempelvis Amazon også kan være etiske, skriver Børsen.

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs