MediaWatch

Aviser indvilger i at deklarere rejseartikler

Fem aviser vil følge Forbrugerombudsmandens anbefaling om, at det skal stå i toppen af rejseartikler, hvis turen er betalt af et rejseselskab.

PR/Nordjyske Medier
Foto: PR/Nordjyske Medier

Ekstra Bladet, Nordjyske Medier, Frederiksborg Amts Avis, Jyllands-Posten og Metroxpress vil efterkomme Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger for rejseartikler. Det skriver Journalisten.

Anbefalingen fra Forbrugerombudsmanden er, at medier skriver i toppen af en rejseartikel, hvis turen er betalt af eksempelvis et rejsebureau, så forbrugerne ved, at der er en kommerciel hensigt. Og den praksis vil flere medier altså tage til sig.

"Vi vil følge anbefalingen og fremover skrive i toppen af artiklen, hvem vi var inviteret af, når der er tale om invitationsrejser," skriver Nordjyske Mediers chefredaktør, Lars Jespersen, til Journalisten.

Hos Politiken siger redaktionschef for Forbrug & Liv Tanja Parker Astrup, at avisen vil granske anbefalingen nærmere. Redaktionschefens umiddelbare reaktion er dog, at det ikke er sikkert, at Politiken vil deklarere på den måde, som Forbrugerombudsmanden anbefaler, fordi Politiken allerede har interne regler, der forhindrer, at sponsorer får redaktionel indflydelse.

Metroxpress skal markere annoncer tydeligere

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Sagaen om TDC's fusion med MTG's nordiske tv-forretning fortsatte, flere selskaber præsenterede regnskaber, og flere medier klagede over afslag på mediestøtte. Få overblikket over ugens gang i mediebranchen.

Canal Digital satser på ny alt-i-en tv-boks

Tv-distributøren melder sig ind i den skærpede konkurrence om tv-kunderne med en ny tv-boks, der skal fungere som one-stop-shop og indgang til både flow-, streaming- og web-tv.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere