MediaWatch

Minister går ind i sag om kommuners oprustning på medieområdet

Økonomi- og Indenrigsministeren vil gå i dialog med Danske Medier i forbindelse med sag om kommuners aktiviteter på medieområdet.

Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA) Foto: /ritzau/Rune Pedersen

Økonomi- og Indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA) vil forhindre, at den offentlige sektor bevæger sig ind på private selskabers område. Det fortæller ministeren til Altinget i forbindelse med, at mediet i sidste uge skrev, at flere kommuner i stigende omfang ansætter journalister til at skrive om kulturelle begivenheder i området.

Ifølge tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor er der siden 2010 kommet 36,6 pct. flere kommunalt ansatte journalister til. Flere ugeavischefer kritiserer udviklingen, og at kommunerne i højere grad dækker sig selv.

Det har fået flere lokalmedier til at råbe op, fordi det blandt andet er med til at trække både brugere og annoncekroner væk fra ugeaviserne og ind i de offentligt finansierede kommunale medieaktiviteter, lød det fra Toke Helmø, konsulent i Danske Medier, i et debatindlæg på Altinget.

"Vi vil forhindre, at den offentlige sektor – med skattekroner i ryggen – udkonkurrerer private virksomheder. Derfor vil vi lovfæste og stramme reglerne for, hvad stat, kommuner og regioner må og ikke må, og vi vil sikre fair prissætning og etablere en ny klagemyndighed," siger Simon Emil Ammitzbøll til Altinget, men afviser at forholde sig til de konkrete sager på nuværende tidspunkt.

I stedet er der skemalagt et møde med Danske Medier senere på måneden, hvor de private mediers organisation skal fremlægge sagerne.

Ugeavischefer: Kommunal medieoprustning presser os

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Sagaen om TDC's fusion med MTG's nordiske tv-forretning fortsatte, flere selskaber præsenterede regnskaber, og flere medier klagede over afslag på mediestøtte. Få overblikket over ugens gang i mediebranchen.

Canal Digital satser på ny alt-i-en tv-boks

Tv-distributøren melder sig ind i den skærpede konkurrence om tv-kunderne med en ny tv-boks, der skal fungere som one-stop-shop og indgang til både flow-, streaming- og web-tv.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere