MediaWatch

Danske Medier vil have hurtigere behandling af fusioner

Sagsbehandlingen af mediefusioner går for langsomt, mener Danske Medier, der opfordrer konkurrencemyndighederne til, at tempoet sættes op.

Danske Mediers direktør Ebbe Dal | Foto: /ritzau/Carsten Bundgaard

Ventetiden skal ned, når danske medier ønsker at fusionere. Det mener de private mediers organisation, Danske Medier, der i et høringssvar til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer til, at myndighedernes sagbehandling går stærkere. Det skriver organisationen på sin hjemmeside.

"Udviklingen på de fleste markeder går med lynets hast. Det gælder ikke mindst på mediemarkedet, efter digitaliseringen er slået dominerende igennem. Enhver administrativ behandling af en konkurrencesag kan i sagens natur være forsinkende for gennemførelsen af forretningsudviklingen og derfor objektivt set dæmpende på konkurrencen på markedet," skriver Danske Medier.

Blandt de nyere eksempler på fusioner er storfusionen mellem Fynske Medier, Jyske Medier og Syddanske Medier. Den blev meldt ud i august 2014 - men først i februar 2015 var der grønt lys fra konkurrencemyndighederne, så husene kunne begynde at flytte sammen i det fusionerede selskab Jysk Fynske Medier.

Andet syn på markedet

Derudover hejser Danske Medier også flaget i forhold til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens måde at afgrænse markeder på. Foreningen mener, at styrelsens afgrænsning  ofte er for snæver, "ikke mindst i forhold til digitaliseringen på markederne".

Netop markedsafgrænsningen var en central diskussion, da JP/Politikens Hus forsøgte at købe Børsen. Argumentet fra JP/Politikens Hus lød dengang, at et opkøb ikke ville give koncernen en dominerende stilling på erhversvavismarkedet, fordi spillere som Google og Facebook også er en del af mediebilledet og annoncemarkedet.

Konkurrencestyrelsen så som bekendt anderledes på sagen. Opkøbet faldt til jorden, og JP/Politikens Hus måtte i stedet nøjes med at købe en minoritetsandel på 49,9 pct. af dagbladet Børsen af svenske Bonnier.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs