MediaWatch

Stig Ørskov lufter internationale ambitioner for JP/Politiken

JP/Politikens Hus er både opkøbsvillig og interesseret i at etablere nye medieforetagender i udlandet, lyder det fra Stig Ørskov, adm. direktør.

Stig Kirk Ørskov, adm. direktør, JP/Politikens Hus.

Selvom JP/Politikens Hus ikke har en eksplicit international strategi, så har mediekoncernen nogle relativt klare internationale ambitioner. Det fortæller Stig Kirk Ørskov, adm. direktør i JP/Politikens Hus, i et interview med Medietrends.

Her udpeger han flere internationaliseringsspor, som koncernen arbejder efter: Opkøb af publicistiske medier i Sverige og andre nære lande, som tilføjelse til mediehusets eksisterende svenske ugeavisportefølje og nyetablerede forlag, eksport af journalistik til et globalt, engelsktalende publikum samt partnerskaber om nichemedier med inspiration fra bl.a. Watch Medier (som MediaWatch er en del af, red.) i flere europæiske lande.

"Vi er først og fremmest sat i verden for at bidrage med en fri og uafhængig oplysning til det danske samfund. Det er grundkernen i vores arbejde og vores allerhøjeste prioritet. Det er det, vi brænder for. Men når vi både møder konkurrence fra statens medier og har nogle konkurrencemyndigheder, der begrænser os i at investere i udvikling af dansk journalistik, så må vi i højere grad begynde at tænke i, hvordan vi kan investere i journalistik andre steder," siger Stig Ørskov til Mediatrends.

Det er ikke første gang, at JP/Politikens Hus har luftet sin interesse i at udvide yderligere i Sverige, efter koncernen bl.a. åbnede forlaget Polaris Förlag på markedet med inspiration fra Politikens Forlag, som en del af husets vækststrategi. Tidligere på sommeren udtrykte Stig Ørskov fortsat interesse i konkrete opkøb af svenske regionalaviser, heriblandt HD/Sydsvenskan, som er ejet af Bonnier, og som har været rygtet til salg.

JP/Politiken har fortsat interesse i svensk opkøb

Forsiden lige nu

Tv-status: Discovery og MTG vandt seerandele i 2017

Mediebureau kårer Discovery som "den store vinder i 2017", mens også MTG havde fremgang blandt de 19-50 årige. Omvendt gik TV 2 tilbage i målgruppen, men er stadig størst blandt alle danskere. Få et overblik over styrkeforholdet mellem kanalfamilierne i 2017 her.

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere