MediaWatch

Politiken omrokerer i avisens spalter

For at puste ny energi i spalterne ryster Politiken posen og rykker rundt på avisens indhold, lancerer ny kultursektion og giver 1. sektion nye skillelinjer.

Med søndagens avis varslede Christian Jensen, ansvarshavende chefredaktør på Politiken, en rækkende kommende ændringer i avisens indmad, som træder i kraft fra første weekend i maj.

Blandt andet bliver brikkerne omfordelt i avisens 1. sektion, som hidtil har været opdelt med skel mellem nationale og internationale historier. De to vil fremover være slået sammen i ét.

"Her vil vi give endnu mere dybde og overblik i en verden, hvor vi vil skabe yderligere sammenhæng og perspektiv ved ikke at adskille, hvad der sammen hører. Det nationale og internatonale hænger stadig mere sammen, og derfor vil opbygningen af sektionen fremover blive bestemt af væsentlighed og perspektiv frem for landegrænser," skriver Christian Jensen.

Sektionen "International Økonomi", der hidtil har udkommet med avisen på onsdage, bliver skrottet. Til gengæld skal den afløses af "et fokus på stoffet igennem hele ugen og på pol.dk", lyder det.

Weekendens avis

Det er ikke kun i hverdagsaviserne, at indholdet bliver ændret og får nye holdepladser. Sektionen "Ibyen" flytter fra sin vante plads i torsdagens avis til fredagsudgaven, mens sektionen "Bøger" bliver fornyet og flyttet fra fredagsavisen til at indgå i søndagens udgave for at styrke læseroplevelsen, skriver Christian Jensen.

Søndagens kultursektion står over for en relancering, der vil rette fokus på kulturens "eksistentielle, sanselige og forhåbentlige sjove sider." Af mere konkrete tiltag betyder det en fast ugentlig erotisk klumme samt en klumme, som skrives på skift af professor Svend Brinkmann og forfatteren Katrine Marie Guldager.

Derudover vil mad- og designstoffet fremover blive integreret i kultursektionerne og "Lørdagsliv" - der ligeledes får et kærligt løft med et nyt koncept og klummebidrag - hvilket afløser den nuværende sektion "Spis&Bo", der er en del af søndagens avis.

Ændringerne i printavisen kommer efter, at Politiken relancerede sin hjemmeside i december med et nyt design og introducerede en ny abonnementsmodel, der skærer abonnements udbuddet ind til tre - digital, kombi, komplet - og forfremmer e-avisen, som en del af alle abonnementer for at sætte mere skub i avisens digitale indholdssalg.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Regeringen går efter kun at sælge 49 pct. af TV 2, ugebladskæmpen Aller kom med regnskab, som ikke så godt ud for den danske dels vedkommende, og DF meldte sig klar til at skrue på de ønskede DR-besparelser. Det er blevet tid til ugens tour gennem mediebranchens største begivenheder.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere